A társasházi törvény 28 §.c.pontja és a 48. §. (1) bekezdése alapján megállapitható, hogy az éves elszámolás és a számviteli szabályok szerinti beszámoló elkészitése, annak előterjesztése....a közös képviselő feladata és azok elfogadásárol a társasház közgyülésének kell döntenie.

Ebböl következik, hogy a törvény által megállapitott számadási kötelezettség a közös képviselőt nem az egyes tulajdonostársak, hanem a társasház felé terheli és a számadás helyességéröl a társasház legföbb szerve, a közgyűlés dönt azzal, hogy az előterjesztett éves elszámlást vagy beszámolót elfogadja.

 

Éves költségvetés tervezése

 

Társasházunk 2012 éves költségvetési tervének készítése.

  1. Ütem

Elvek tisztázása, adatok értékelése,  üzemeltetési költségek megtervezése.

 

Tulajdonostársam, köszönöm, hogy elfogadtad a meghívásom és velem tartasz a tervezési munkában.

Az a szándék vezérel ezzel a módszerrel, hogy  átlátható és ellenőrizhető legyen a közös képviselő gazdasági tevékenysége. Természetesen az amit tíz éve és az is amit  most is csinálok. Gondoljatok bele  lesz idő, lehet, hogy hamarosan, amikor már más lesz a közös érdekink képviselője.

Tehát kezdjük el! Igyekszem leírni azt a folyamatot amit végig gondolok, illetve minden évben elvégzek.

Az adatok a 2012 évre vonatkoznak, pontosak de nem ellenőrzöttek. A valós tervben módosulhatnak!

 

Kezdjük azzal ,hogy a tervezéshez mire is van szükségem? Az első az, hogy tudom, hogy az én felelősségem és feladatom a költségvetési terv elkészítése. A törvény előírásának megfelelően az előző év gazdálkodását ellenőrző könyvvizsgáló az új költségvetést is megvizsgálja és minősíti. A könyvvizsgáló írásos értékelésével együtt kapják meg a tulajdonosok , közgyűlés előtt legalább 8 nappal. Közgyűlésen a tulajdonosok jóváhagyják vagy nem a költségvetést. Maga a rendezvény nem igen alkalmas a részletes vitára.

Ezért gondoltam azt, hogy az elektronikus levelezést kihasználva tervezzük meg együtt a 2012 év költségvetését.

Közös képviselőként mire van szükségem a tervezés  megkezdésekor? Első a cél kitűzése: az elmúlt éveknek megfelelően az alaprezsi az az, a közös költség lakásonként 1 fő esetén 21 000 Ft-él több ne legyen!  

Rengeteg adatra, adatbázisra! Tíz év adatai, és  tervezés tapasztalatai alapján kezdem értékelni milyen a :

tulajdonosok összetétele, közüzemi szolgáltatás árfolyam változásai, fogyasztás  tendenciái, időjárási prognózisok, stb. Még sok minden , mindig azt nézem meg az  adatbázisból amire szükségem van.

Azonban van egy alapelv,  bázis adat mindig az előző év és az előző évek tendenciái.

 

Első ütem, első lépése :  (emlékeztek megküldtem!)  Társasházak gazdálkodásának  alapelvei előírják:

 

c)A költségvetés  kiadás –orientált tervezése alapfeltétel, ugyanis a költségvetésben a bevételeket- elsősorban a tulajdonostársak befizetéseit  - a szükséges kiadások szerint kell megtervezni. Amennyiben fordítva történik, akkor azzal számolhatnak a tulajdonostársak, hogy a társasház működésképtelenné válik.

 Pl. a közüzemi szolgáltató kikapcsolja az áramot, vagy a vízszolgáltatást csökkenti, stb. a közösség ráadásul viseli a hátralék végrehajtásra indított bírósági perek illetve késedelmi kamatok költségeit is.. a társasházak tulajdonostársainak tudniuk kell, hogy a közüzemi díjakat az árhatósággal szemben nem bírálhatják felül. Fogyasztásuk csökkentésén túl az egységre jutó árakat nem csökkenthetik.

Tehát a kiadások megtervezésével kell kezdenünk. Az első nagy tétel :

Az üzemeltetési kiadások . Ezek a társasház működéséhez nélkülözhetetlen közüzemi szolgáltatásból adódó költségek:

Elsődleges  a közüzemi kiadások tervezése. Ehhez a  ismerni kell az előző, ugyanazon    időtatámra vonatkozó fogyasztás mennyiségét és a tervezett időszakra vonatkozó egységnyi fogyasztás díját. A fogyasztás mennyisége x a szolgáltatás egységnyi díja =a szolgáltatás költsége.  Ismerni kell továbbá, hogy milyen rendszeres működési fenntartási kiadások jelentkeznek és ezekkel kapcsolatban az inflációs tényezők miként gyűrűznek be a költségekbe .A közös képviselőnek  komoly feladata van azoknak az adatoknak az összegyűjtésénél, amelyek a tárgyévi kiadások megtervezésére kihatnak.

Amennyiben  nem körültekintően jár el a javaslat összeállításában, vagy azt figyelmen kívül hagyva fogadja el a közgyűlés a költségvetést, akkor az éves működés zavaraira lehet számítani.

  1. A költségvetés tagolása a SZMSZ  előírásának megfelelően, a társasház egészére készítve történik.

 

  1.     A költségvetés szerkesztése, felépítése azt jelenti hogy  táblázatos rendszerben kell    készülnie, mivel elsősorban a kiadások és bevételek tételes felsorolását és összegét, valamint azok külön-külön történő összesítését tartalmazza.

 

 

Ezeknek az elveknek  a figyelembevételével kezdjük el a tervezést úgy, hogy a táblázatos kimutatás létrejöjjön!

 

Táblázatban a sorszám a költséghely száma,a könyvelő ez szerint könyveli le a számlákat.

Költséghely megnevezése a szolgáltató áltat adott számlán szereplő elnevezés.

Pl. ZALADEPO számlájának elnevezése hulladék kezelési díja

Az elnevezés után ( ) zárójelben a főkönyvi sorszám szerepel.

2011 év tény adata mint előző éves bázis adat, 2012 év terv, a betervezett éves költség, lakás/hó a tulajdonosra eső havi közös költséghez való hozzájárulás összege.

Az üzemeltetési költségek betervezése a legegyszerűbb mert a szolgáltatokkal kötött szerződések a díjazást is meghatározzák. Csak az igénybeveendő szolgáltatás mennyiségén lehet gondolkodni.

Kezdjük:

 15 költséghely : A radiátorokra felszerelt fűtési költségelosztók elszámolási díját a TECHEM céggel kötött szerződés tartalmazza. A változás mértéke az adott inflációhoz kötött.

Előző év (2011) díja 186 540 Ft volt  igen alacsony inflációs rátával számolva tervezzük be a 190 000 Ft.

Ennek az egy lakásra eső havi költsége 283 Ft. Írjuk be a táblázatba!

16. Költséghely:  Fűtési alapdíj  COTECH Kft-el kötött szerződés szerint, emelésére  októberben, a szerződés kötés évfordulóján  kerül sor.2011 októbertől a havi díj: 325 068 Ft. A tervezés egyszerű ezt meg kell szorozni 12-el és megkapjuk az éves kiadást 325 068x12=3 900 816 Ft. Most azonban vigyázni kell! Októberben emelkedni fog az infláció szerint a havi díj!  Tehát emeljük meg az éves díjat és írjuk be a táblázatba az új kiadást : 3 940 000 Ft. Exel táblázatom rögtön kiszámítja lakás/hó  5863 Ft kell hogy legyen.

17. Költséghely: Hőszolgáltatás díja. Nincs gázóránk, nincs kazánunk. COTECH Kft-l vásároljuk a hőmennyiséget fűtéshez és a meleg víz előállításához. Hőmennyiség egységnyi díja a gázártól és a kazánok hatásfokától függően alakul. Állami, önkormányzati, rendeletek, műszaki előírások alapján kiszámolt díj.

2011-ben ez 2984,5-Ft/GJ+ÁFA 2012 01.01.- öl ez 4,2% emelkedett!

Ennek a költségnek a kiszámítása, tervezése kalkulációra épül. Lesz még gázár emelés? Hideg lesz a tél?

Sok meleg vizet használunk el?   Sok a bizonytalansági tényező! Most segíthet a bázis év!

Tavaly  5 817 392 Ft volt a hő díj költségünk .Tervezzünk be 6 351 600 Ft! Most kell vigyázni! Fűtésre havi előleget fizetünk ! A célkitűzés betartása érdekében ezt az előleget  havi  5 000 Ft –ra tervezzük.

Ez azt jelenti,hogy 5000x12 hóx56 lakás = 3 360 000 Ft. Ugye ez kevesebb mint a tervezett éves díj!

A hiányzó összeget a meleg víz hő díjából kell kigazdásodnunk! Ugye érthető, hogy miért utólag állapítjuk meg a meleg víz hő díját?!  Beírtátok a táblázatba az adatokat?

18. Költséghely: Hulladék kezelés költsége.  A számla  három részből áll: 1)Szeméttároló edények (kukák) bérleti díja 2) Hulladék elhelyezés díja, 3) Hulladék szállás díja. 1 és a 2-es összeg osztva lakások számával 150 Ft jelent.

A szállítás díja osztva a lakás használok számával (lakcímnyilvántartó) 850 Ft/fő. Így most a táblázatba  150+850= 1000 Ft/lakás/1fő

Írjuk be!

19. Költséghely: Áramszolgáltatás díja. Villanyórák adatai alapján, EON átalány számlák alapján könnyű betervezni. Nagyon kicsi emelkedéssel számolva 395 136 Ft éves fogyasztást és egy lakásra eső 588 Ft közös díjat írjunk be!  

20. Költséghely : Vízszolgáltatás díja. Bázis adat (tavalyi) 3 433 144 Ft .Nagyobb vízfogyasztással nem számolunk. Víz díj emelése, 1m/3 840 Ft szorozva a 2011 évben fogyasztott m/3-el plusz a víz óra alapdíja.

Így az éves víz szolgáltatás éves díja 4 464 460 Ft tervezhető! Takarékoskodnunk kell, hogy ne lépjük túl!

Egy lakásra azonban csak az 1 100 Ft víz és csatorna alapdíjat tervezzük be.! Az alaprezsihez majd a vízdíj előleg külön hozzáadódik!

Nézzük csak ! Készen is van a táblázatunk! Elfáradtatok!?   Én Igen!

 

KIADÁSOK

14

Üzemeltetési költségek (15-20)

 2011 tény

 2012 terv

lakás /hó/1fő

15

 Költségelosztók elszámolási díja TECHEM    (4)

186 540

190 000

283

16

 Fűtési alapdíj COTECH       (3)

3 748 976

3 940 000

5863

17

Hőszolgáltatás díja COTECH    ( 2,)

5 817 392

6 351 600

5000

18

Hulladék kezelés ZALADEPO     (7)

1 275 152

1 402 667

1000

19

Áramszolgáltatás díja EON   (1)

394 335

395136

573

20

Vízszolgáltatásdíja ZALAVÍZ (14)

3 433 144

3 464 460

1100

ÜZEMELTETÉSI  KÖLTSÉGÜNK:                                14 855 539   15 743 863      13 819 Ft

 

 

Éves szinten  878 244 Ft  -al megnövekedett a kötelező kiadásunk.! Ez egy lakásra nézve 1321 Ft átlagban!

 

Köszönöm , hogy velem számoltatok! Lehet, hogy hibásan számoltunk!? Vagy nem?

 

 

                                                                  

Társasházunk 2012 költségvetési tervének közös  készítése

 

II. Ütem  :     Fenntartási költségek tervezése.

 

Tulajdonostársam, ha van kedved folytassuk a tervezést. Kezdjük az elvekkel. Társasházak kettő pénzügyi alapot létesítenek a tulajdonosok által  fizetett közös költség összegéből.

Egyik alap az üzemeltetési alap, másik a felújítási alap. Az üzemeltetési (pénz)alap fedezi az üzemeltetési és a fenntartási kiadásokat. Az üzemeltetési költségeket már beterveztük, most a fenntartási költségekről döntünk.

Ismételjük át! Üzemeltetési költségek a társasház működési feltételeit biztosítják. (közüzemi számlák )

Fenntartási költségek a társasház törvényes, előírásoknak megfelelő működésének a minőségét teremtik meg .

 

Nézzük meg  most a minőségi működés költségeit!

 

23. Költséghely. Gazdasági ellenőr azaz a könyvvizsgáló megbízási díja. Törvény írja elő, a díjazás megbízási szerződés alapján történik. Az előző év összegét tervezzük be ,reménykedve abban, hogy a szerződés megkötésekor  elfogadják a 45 000 ft díjat. Egy lakásra eső rész 67 Ft.

24. Költséghely. Társasház biztosítási díja. Mondhatjuk úgy is, hogy a sok százmilliós vagyonunk kötelező biztosítása. A díj összege  szerződésben rögzített, kötési évfordulón , májusban változik . Kicsi emelkedést tervezve írjunk be 355 000 Ft. Ez lakásonként 528 Ft jelent.

25. Költséghely. Könyvelés mb. díja. Könyvelő irodával kötött szerződés alapján éves díj 180 000Ft. Egy lakásra eső díj 268 Ft. Előző évben  áthozott összeget is kifizettük.

26. Községhely. Közös képviselő mb. díja. Megbízási  szerződés alapján bruttó havi 84 000 Ft. a levonások

utáni  nettó összeget a könyvelés számolja ki. Ez 2011- ben 51 510  Ft. volt. Egy lakásra 995 Ft tervezzünk.

27.Költséghely. Házfelügyelő mb. díja: Megbízási szerződés alapján   havi 50 000 Ft. Ez  lakás/893 Ft.

28.Költséghely. Karbantartás-takarítás díja: Vállalkozóval kötött,  szerződésben leírt  takarítási feladatok  ellátásáért  kialkudott díj. Kiegészítjük néhány forinttal, karbantartási, soron kívüli feladatok elvégzésének a fedezetére. Éves szinten 504 000 Ft. Ez lakásonként havonta 750 Ft.

Most érdemes megállni egy szóra.! Ha tartani akarjuk a sok éves gyakorlatot, azaz a 2012 –s  célkitűzést  azaz a lakásonkénti 21 000 Ft (egy fő esetén) akkor a további kiadásoknak már nincs meg a közös költség fedezete.

Úgy is fogalmazhatunk, hogy az1-28. költséghely kiadásait 2012-ben befizetendő közös ködség összege fedezi.

Hivatalosan megnevezve  a betervezett kiadások fedezeti forrása a betervezett közös költség hozzájárulás lesz.

Ezek a kiadások  lakásomként havonta  összesen 3 501 Ft jelentenek

Mi lesz a további kiadásokkal? Milyen bevételi forrás fedezi majd? Vagy fedezetlen marad? Reméljük nem!

29. Költséghely: APEH személyi jövedelem adó: Törvény alapján könyvelés számolja ki. Adózni a bérleti díjak és a tisztelet díj összege után kell. Ez az összeg kalkulált mert a bérleti díj is és a tisztelet díj is esetleges.

30. Költséghely: APEH egészség biztosítási járulék.: Törvény alapján könyvelés számolja ki a tisztelet díj alapján.

31. Költséghely : APEH nyugdíj biztosítási járulék. Törvény alapján könyvelés számolja ki a tisztelet díj   alapján.

32. Költséghely: Átvezetett kiadások: Pénz mozgással nem járó számlák és a pénztár közti utalások összege. Nem valós kiadás, mert egyúttal bevételi oldalon is megjelenik. Könyvelőnek kötelezően könyvelésben ki kell mutatnia. A pénzforgalmi szemléletet biztosítja.

33. Költséghely. Bank költségek: Bankszámlák számlavezetési díja, pénzforgalom utáni kezelési díj.

Bank automatikusan havonta vonja a számláinkról. 2011 az összeg kiegészült még az új szerződések díjával.

2012-re az összeg kalkulált, remélem fedezni fogja a tényleges kiadást.

34. Költséghely: Közös költség visszatérítés összege:  Fűtés költség előlegből  a  megtakarítás illetve egyes tulajdonosok túlfizetésének visszatérítése. Részben kalkulált összeg.

35. Költséghely: Hatósági díjak illetékek: Hatósági ellenőrzések (kémények, tűzoltó készülékek) díja,

Közterületi felügyelet szemetes edények környékének állapotáért kiszabott büntetési díja. Fizetési meghagyás ügyvédi díja stb.  Kalkulált, estleges összeg. Lehet, hogy elég, lehet,hogy kevés lesz. Nagyobb kiadásnak nincs meg a fedezete.

 

 

 

 

 

36. Költséghely:Nyomtatvány, irodaszer, fénymásolás.  Törvény írja elő, hogy a könyvvizsgáló ellenőrzési megállapítását és az éves közgyűlés dokumentumait írásban meg kell küldeni minden tulajdonosnak.

Számviteli szabályok teszik  kötelezővé pénzügyi bizonylatok vezetését. Ilyenek a kiadási-bevételi bizonylatok, pénztárnapló. A fénymásolt anyagokhoz a papír is ide tartozik.

37. költséghely: Posta költségek: Szerződéses partnerekkel, hatóságokkal  folytatott levelezés kiadásai postai számlák alapján. Tulajdonosoknak írt fizetési ajánlott levelek költségét is ide tervezzük. Most egy ajánlott levél díja 740 Ft. Képzelhetitek,hogy fáj a szívem amikkor  a nem fizetőkre sok ezer forintot kell kifizetni!

38. Költséghely: Hibaelhárítás. Javítás: Kaputelefonok, szennyvízcsatornák dugulásai stb. tartozik ide.

39. Költséghely: Anyagi jellegű ráfordítások: Meghibásodott eszközök tárgyak cseréje, (pld. égők )

Fénymásoló patronok, zárak, kulcsok stb.

Nos lehetne még folytatni de már  a 29-39 költséghelyek kiadásaira sincs mega fedezet. Azaz mondjuk ki, ezeket a kiadásokat nem a tulajdonosok által fizetett közös költségből tervezzük fedezni. Ezért a lakások kiadásához nullákat terveztünk

Most töltsük ki a fenntartási alap kiadásainak a táblázatát!

 

22

Fenntartási költségek (23-39)

2011 tény

2012 terv

Lakás/hó

23

Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló )  mb. díja

45 000

45 000

67

24

Biztosítás díja( 6)

352 284

355 000

528

25

Könyvelés   mb. díja   (20)

300 000

180 000

268

26

Közös képviselői mb. díj   (5)

661 735

668 640

995

27

Házfelügyelő  mb díja (12)

600 000

600 000

893

28

Karbantartás-takarítás díja (11)

519 880

504000

750

29

APEH SZJA beszedési számla (16)

204 828

204 828

0

30

APEH Egészségbizt alap beszedési számla (17)

70 560

70 560

0

31

APEH Nyugdijbizt. alap beszedési számla  (18)

342 720

342 720

0

32

Átvezetett kiadás (9)

0

0

0

33

Bankköltségek (15)

228 547

79 296

0

34

Közös költség visszatérítés (21)

575 170

500000

0

35

Hatósági díjak, illetékek    (13,26,30,31)

27 132

20 000

0

36

Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás

40 121

35 000

0

37

Postaköltség (28)

5 433

6 000

0

38

Hibaelhárítás,javítás (19,27)

73 250

60 000

0

39

Anyagi jellegű ráfordítások   ( 26,32,33,34,35)

81 545

40 000

0

FENNTARTÁSI  KÖLTSÉGEK ÖSSZESEN                        4 128 205          3 711 044     3 501 Ft

 

Összefoglalásként  kimondhatjuk,hogy 2012 évre   417 161 Ft -al  kevesebb kiadást terveztünk be!

 

Tettük ezt annak ellenére, hogy 4,2 % áremelkedés történt mindenterületen.

 

Remélem tulajdonostársam .hogy mindennek utána számoltál. Nagyon jól látható, hogy nekem mint közös képviselőnek kicsi a tervezésben a mozgás terem. Szerződésekben vállalt fizetési kötelezettségek kötnek.

Szolgáltatás megrendelésénél,  anyag vásárlásnál pedig a számla összege mindent meghatároz.

 

Talán ennyi elég is a mai napra. Már csak a fejújítás költségeit kell megterveznünk legközelebb.

 

Köszönöm, hogy velem számoltatok!

 

 

 

Társasházunk 2012 éves költségvetésének közös tervezése.

III. Ütem :

Fejújítási alap kiadásainak tervezése.

 

 

Tulajdonostársam már nem sok van hátra a költségek tervezéséből.

Kezdjük talán néhány fogalom tisztázásával.

Felújítási alap képzését régen törvény írta elő. Ma  már nem ,de kedvező felújítási kölcsönt csak felújítási alappal rendelkező társasház vehet fel.

 

Az üzemeltetési és a felújítási alap nem más mint bankszámlákon  lévő pénzügyi eszközök.

Üzemeltetési alap pénzügyi eszközei az üzemeltetési számlán találhatoak. Erre a számlára fizetjük be havonta a közös költségekhez való hozzájárulásunk előlegét.

Ebben az előlegben a felújítási alapképzésének az összege is benne van. Ezért minden hónap 10-én az üzemeltetési számláról azaz az alapból átutalom a felújítási alapképzésére szánt összeget.

 Ez 2012- ben havi 210 000 ft. Így havonta a fejújítási alapunk  ennyi összeggel növekszik. Gazdálkodás szempontjából azonban az a kedvező ha az alapban elhelyezett pénzeszköz a lehető legnagyobb mértékben növekszik azaz kamatozik.

Ezért döntöttünk úgy ,hogy a felújítási alap pénzeszközéből havonta  205 730 Ft  a lakáskassza szerződés alapján 8 éven át  takarék számlára fizetünk be. Erre az összegre évente kamatot és 30% állami támogatást kapunk 55 –en. Bárdosék ebben nem akartak részt venni.

Összegezve a felújítási alap pénzeszközei két számlán találhatóak. Felújítási és a takarék (LTP)számláinkon.

 A felújítási alap képzéséhez a tulajdonosok hozzájárulását az SzMSz szerint tulajdoni hányad szerint állapitjuk meg. Ez 2012-ben 20,19 Ft. Így a nem erkélyes lakás 20,16x181 t/h. =3 655 Ft

Most a táblázatba éves kiadásként a 12x  205 730 Ft írjuk be mint kiadást. A tulajdonosok hozzájárulásához

egy átlagot 3680 Ft írjunk.

Persze jól tudjuk,hogy ezek nem igazi kiadások. Egyszerűen a felújítási alapon belül az egyik számlánkról át- utaljuk a pénzünket egy kedvezőbb hasznot (növekedést és előnyt) hozó számlára.

 

Természetesen a pézforgalmi szemlélet érvényesitése miatt itt ez az összeg kiadásként szerepel és majd a másik számlánkon majd a bevételi forrásoknál megfog jelleni!

 

Töltsük ki az egyszerű táblázatot.

 Előző év   összege a hitel kifizetése miatt ilyen nagy.

 

 

 

40

Felújítási alap képzése (41-43)

2011

2012

Lakás/hó

41

Lakáskassza befizetés   ( 8)

1 279 300

2 468 760

3680

42

Hiteltörlesztés (10)

8 630 000

0

0

43

Közös helyiségek felújítási költsége

0

0

0

40

 összesen (41+43 )

9 909300

2 468 760

3 680

                                                                                         

 

Megkaptuk a felújítási alapból havonta kifizetésre azaz   saját számlánkra átutalt

 „költség” összegét.

 

Most már a  kiadások tervezésének utolsó üteme van hátra .

Legközelebb   három táblázatot egyesíteni fogjuk.

 

 

Köszönöm, hogy velem számoltál!

 

 

Kiadások tervezésének összefoglalója.

 

Tulajdonostársaim , remélem ,hogy a közös tervezés  után most már bárki lehetne közületek közös képviselő. Boldog lennék, ha valaki jelezné, hogy hajlandó lenne átvállalni a teendőket és a felelősséget.  Gondolkodjatok rajta!

 

Társasházunk 2012 évben várható kiadásait megterveztük. A bevételi források megtervezése előtt foglaljuk össze az elméleti ismereteinket:

Gazdálkodásunknak két alapja van, amelyek a tulajdonosok befizetéseiből kerülnek létrehozásra.

Üzemeltetési alap, külön banki számla számmal, ahová fizetjük havonta az előírt hozzájárulásunkat.

Felújítási alap, szintén külön banki számlaszámmal, ahová a közös képviselő havonta az üzemeltetési számláról átutalja a költségvetésben betervezett összeget.

Üzemeltetési alapból azaz a banki számláról a közös képviselő a szolgáltatók számláit folyamatosan teljesíti azaz kifizeti.  A számlázás időszakokhoz kötöttek, havi, negyedéves, féléves, éves számlákat kapunk. Ez azt jelenti, hogy az üzemeltetési alapba a befizetés havi rendszerességgel történik, a költségek kifizetése viszont a számlákhoz kötött.

Alapelv a  gazdálkodásban, üzemeltetési számlán nem lehet kevesebb pénzösszeg mint az igénybe vett szolgáltatás díja. Ezt nevezzük pénzügyi mérlegnek, amely soha nem lehet mínuszos.             Nálunk soha nem is volt!

 

Mivel a költségeket pontosan és szorosan terveztük meg, a pénzügyi mérleg egyensúlyát veszélyezteti az a tulajdonos aki későn vagy netán kevesebbet fizet mint a betervezett előírás.

Érdemes volna most itt felsorolni azokat a tulajdonosokat akik úgy képzelik, hogy előre fogyasztanak és utólag alkudoznak, hogy mit szeretnének fizetni.

 

Felújítási alapból, közgyűlési határozat alapján a közös képviselő fizetheti a hitel részleteit, megtakarítási számlát és a felújítási munkák költségeit.

 

Tehát jól látható, hogy a társasház gazdálkodásának az alapjai nem keverhetők össze a kiadásokkal. A kiadásokat megterveztük és kiszámoltuk mennyi legyen az egyes tulajdonosok hozzájárulása azaz a közös költsége. Társasházunk éves tervet készít,amelynek a tervezett kiadásaihoz éves összeggel kell hozzájárulnunk. A havi fizetési lehetőség csak könnyítés a részünkre. Az egyes tulajdonos részére a havi hozzájárulása  kiadásnak számit. Ugyan ez a társasháznak bevétel.

Emlékeztek, hogy a gazdálkodási elvek szerint a költségvetés lehet alul vagy felül tervezett illetve megalapozott.

Tervezésnél látható volt, hogy a társasházi  költségeink összege nagyobb mint a tulajdonosok részére előírásból  származó bevétel. Ez azt jelenti, hogy a tervezett költségvetés alultervezett, évvégén nem fog keletkezni megtakarítás azaz az üzemeltetési alap nem fog bővülni!

Ezért nagyon   szigorúan betartott fizetési fegyelemre van szükség.!

Egyéb esetben új közös képviselőt kell keresni és új tervet kell készíteni!

Legközelebb már a bevételekkel foglalkozunk!

 

Köszönöm az együtt gondolkodást!

 

 

 

Társasházunk 2012 éves költségvetésének közös tervezése.

IV. Ütem :

Kiadások  tervezése.

 

 

Lássuk hát mit is csináltunk ha egyesítjük a táblázatokat, azaz ha az üzemeltetés, a fenntartás és a fejújítás kiadásait egy táblázatba foglaljuk!

 

KIADÁSOK

14

Üzemeltetési költségek (15-20)

 2011

 2012

albetétek/hó

15

 Költségelosztók elszámolási díja TECHEM    (4)

186540

190000

283

16

 Fűtési alapdíj COTECH       (3)

3748976

3940000

5863

17

Hőszolgáltatás díja COTECH    ( 2,)

5817392

6351600

5000

18

Hulladékszállítás ZALADEPO     (7)

1275152

1402667

1000

19

Áramszolgáltatás díja EON   (1)

394335

385056

573

20

Vízszolgáltatásdíja ZALAVÍZ 14

3433144

3464460

1100

21

 

0

0

0

22

Fenntartási költségek (24-39)

0

0

0

23

Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló )  mb.díja

45000

45000

67

24

Biztosítás díja( 6)

352284

355000

528

25

Könyvelés   mb.díja   (20)

300000

180000

268

26

Közös képviselői mb.díj   (5)

661735

668640

995

27

Házfelügyelő mb díja (12)

600000

600000

893

28

Karbantartás-takarítás díja (11)

519880

504000

750

29

APEH SZJA beszedési számla (16)

204828

204828

0

30

APEH Egészségbizt.alap beszedési számla (17)

70560

70560

0

31

APEH Nyugdijbizt. Alap beszedési számla  (18)

342720

342720

0

32

Átvezetett kiadás (9)

0

0

0

33

Bankköltségek (15)

228 547

79296

0

34

Közös költség visszatérítés (21)

575170

0

0

35

Hatósági díjak, illetékek    (13,26,30,31)

27132

20000

0

36

Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás (22,23,24,25)

40121

35000

0

37

Postaköltség (28)

5433

6000

0

38

Hibaelhárítás,javítás (19,27)

73250

60000

0

39

Anyagi jellegű ráfordítások   ( 26,32,33,34,35)

81545

40000

0

40

Felújítási alap képzése (41-43)

0

0

3680

41

Lakáskassza befizetés   ( 8)

1279300

2468760

0

42

Hiteltörlesztés (10)

8630000

0

0

43

Közös helyiségek felújítási költsége

0

0

0

44

Kiadások összesen (14+22+40)

28893044

21 413587

21000

 

Tehát 2012 évre 21 413 587 Ft kiadást terveztünk be. Ebből 858 404 Ft más bevételi forrásokból fedezzük .

Így ha ezt az összeget kivonjuk az összes kiadásból akkor 20 555 183  Ft kiadást kell fedezni a befizetett éves közös költségekhez való hozzájárulás összegének

 A kiadásokhoz való tulajdonosi hozzájárulás összegét is ki kell számolnunk egy külön táblázatban a lakás/hó adatai alapján.

Legközelebb ezt a táblázatot készítjük el!

 

 

Bevételi források közös tervezése

I. Ütem

Tulajdonostársam most valami kellemesebb jön. Számba vesszük a pénzügyi eszközeinket és azokat a forrásokat ahonnan biztos  bevételünk  származhat.

A módszer ugyan az, költséghelyenként tervezünk.

1.Költséghely : Éves nyitó egyenlegek azaz a pénzügyi eszközeink.

Üzemeltetési alap :  Üzemeltetési számla        2 256 926 Ft

                                 Lekötött betéti számla        330 542 Ft

                                  Pénztári készpénz               68 902  Ft

Felújitásialap:           Felújítási bankszámla          29 569 Ft

                                  Lakástakarék Pénztár     1 279 300 Ft

2011.12.31-i záró pénzeszközök összege     3 965 239 Ft

Ez képezi a 2012-s év nyitó összegét. Beírhatjuk a táblázatba!

 

2.Költséghely:  Közös költség, kalkulált előleg összege:  20 448 800 Ft

Az előzőekben elkészítettük a táblázatot ami közgyűlési határozat lesz. A határozat betartása biztosítja   a társasházunk pénzügyi egyensúlyát azaz a fizetési képességét.

Beírhatjuk és reménykedjünk, hogy a fizetési fegyelem megvalósul!

 

3.Költséghely: Lakástakarék Pénztár befizetések összege: 2 468 760 Ft

Szerződésben vállalt  205 730 Ft  havi befizetés x 12 hónappal. Írjuk be!

 

4.Költséghely: Lakástakarék Pénztári éves befizetés utáni állami 30% támogatás.

Szerződéskötés évfordulóján 2012 augusztusban  kerül elszámolásra, általam kalkulált összeg:

Írjuk be a 383 790 Ft!

 

6.Költséghely: Bérlemények díja: Közös lakás bérlője Göcsej Szaki Kft, Hargita Attila

Adózott éves díj 270 000 ft. Tárolók nem adózott bérleti éves  díja 372 125 Ft

Tehát ez a 642 125 Ft  összeg a legnagyobb nyereségünk! Írjuk be a táblázatba.!

 

7. Költséghely: Egyéb bevételek: COTECH Kft-l kötött szerződés alapján a kazánház használatáért és a költségeiért évente az általam benyújtott számla alapján fizet.

Ez 2011 éves elszámolás alapján 2012 januárban 395 414 Ft kifizették.

Ez nekünk tiszta adózott jövedelem,írjuk be !

 

11.Költséghely: Kamat bevételek, bankszámlán lekötött pénz és az LTP számla utáni kamat.

BEVÉTELEK

 

 

Költséghely (könyvelés)

2011 év  tény

Terv 2012 év

 

1

 Éves nyitó egyenleg

9312584

3965239

 

2

Közös költség (kalkulált)előleg  (3,,)

19 520 040

20 448 800

 

3

Lakástakarék Pénztári befizetés (2,)

1 279  300

2 468 760

 

4

Állami támogatás (lakástakarék befizetés  után)    

 0

383790

 

5

Biztosítási esemény kártérítése

0

0

 

6

Bérbe adott helyiségek bérleti díja      ( 7)

642125

642 125

 

7

Egyéb bevétel   (5,6,10,)

399  528

395 414

 

8

Átvezetés bevétele    (9)

0

0

 

9

Előtörlesztés összege

331 034

0

 

10

APEH visszatérítés

0

0

 

11

Pénzügyi műveletek kamat bevétele  ( 4,)

0

29872

 

12

Nyertes per bevétele

330361

0

 

13

Bevételek (1-12) összesen(Ft.)

 

 

28 334 000

 

 

Végeztünk a bevételi források megtervezésével!   Ugye egyszerű volt!?

Köszönöm  a figyelmetek, türelmetek!

 

 

 

  2012 év  pénzügyi terve, albetétek költséghozzájárulása.
BEVÉTELEK 3.sz.dokumentum
  Költséghely (könyvelés)   2011 év  tény  Terv 2012 év   
1  Éves nyitó egyenleg 9312584 3965239  
2 Közös költség (kalkulált)előleg  (3,,) 20555134 20448800  
3 OTP Ltp  (2,) 1279300 2468760  
4 Fundamenta  lakáskassza 38000 383790  
5 Biztósitási esemény kártéritése 39500 0  
6 Bérbe adott helyiségek bérleti díja      ( 7) 614250 642125  
7 Egyéb bevétel   (Cothec bérlemény költségei) 399528 395414  
8 Átvezetés bevétele (számlák közti mozgás   (9) 8590231 500000  
9 Előtörlesztés összege (jelzálóg kiváltása) 331034 0  
10 APEH visszatérités 0 0  
11 Pénzügyi müveletek kamat bevétele  ( 4,) 54664 29872  
12 Nyertesper bevétele 330542 0  
13 Bevételek (1-12) összesen(Ft.) 41544767 28834000  
         
KIADÁSOK
14 Üzemeltetési költségek (15-20)     albetétek/hó
15  Költségelosztók elszámolási díja TECHEM    (4) 186540 190000 283
16  Fűtési alapdíj COTECH       (3) 3748976 3963228 5898
17 Hőszolgáltatás díja COTECH    ( 2,) 5817392 6351600 5000
18 Hulladékszállitás ZALADEPO     (7) 1285032 1298784 911
19 Áramszolgáltatás díja EON   (1) 394335 385056 573
20 Vizszolgáltatásdíja ZALAVÍZ 14 3433144 3464460 1100
21   0 0 0
22 Fentartási költségek (24-39) 0 0 0
23 Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló )  mb.díja 45000 45000 67
24 Biztósitás díja( 6) 352284 355000 528
25 Könyvelés   mb.díja   (20) 300000 180000 268
26 Közös képviselöi mb.díj   (5) 661395 668640 995
27 Házfelügyelö mb díja (12) 600000 600000 893
28 Karbantartás-takaritás díja (11) 510000 481152 716
29 APEH SZJA beszedési számla (16) 205770 204828 0
30 APEH Egészségbizt.alap beszedési számla (17) 72680 70560 0
31 APEH Nyugdijbizt. Alap beszedési számla  (18) 342160 342720 0
32 Átvezetett kiadás (9) 8676501 500000 0
33 Bankköltségek (15) 142 585 79296 0
34 Közösköltség visszatérités (21) 574720 0 0
35 Hatósági díjak, illetékek, bírság    (13,26,30,31) 27132 20000 0
36 Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás (22,23,24,25) 40121 35000 0
37 Postaköltség (28) 5320 6000 0
38 Hibaelháritás,javítás (19,27) 73250 60000 0
39 Anyagi jellegü ráforditások   ( 26,32,33,34,35) 81545 40000 0
40 Felújitási alap képzése (41-43) 0 2520000 0
41 Lakáskassza befizetés   ( 8) 1279300 2468760 3680
42 Hiteltörlesztés (10) 4637713 0 0
43 Fundamenta Lakáskassza befizetés 38000 51240 0
44 Kiadások összesen (14+22+44) 33530895 24381324 20911
         
  Bevételek összesen (2012 év) 28 834 000    
  Kiadások összesen (2012 év) 24 484 827    
  Év végi tervezett záróegyenleg (bevétel-kiadás) 4 349 173    
         
  2012.évi  egyenlegek Nyitó(tény) Záró(terv)  
  Betétszámla (tartos lekötés) 330 542 2000000  
  Pénztár 68 902 100000  
  Üzemeltetési számla 2 256 926 2400000  
  Felújitási számla 29 569 50 000  
  Lakáskassza 1279300 4131850  
  Összesen: 3 965 239 8681850  
         
  PÉNZÜGYI EREDMÉNY (2012 évI) (Záró-Nyitó) 4 349 173