Költségvetés közös tervezése 2013

 

Tarts velem! Készítsük el újra együtt társasházunk 2013 éves költségvetési tervét!

  1. Ütem   :Elvek tisztázása, adatok értékelése,  üzemeltetési költségek megtervezése.

 

Tulajdonostársam, köszönöm, hogy elfogadtad a meghívásom és velem tartasz újra a tervezési munkában.

Az a szándék vezérel ezzel a módszerrel, hogy  átlátható és ellenőrizhető legyen a közös képviselő gazdasági tevékenysége. Természetesen az amit tíz éve és az is amit  most is csinálok.  Tehát kezdjük el! Igyekszem leírni azt a folyamatot amit végig gondolok, illetve minden évben elvégzek.

Az adatok a 2013 évre vonatkoznak, pontosak, de nem ellenőrzöttek. A valós tervben módosulhatnak!

 

Kezdjük azzal , hogy az én felelősségem és feladatom a költségvetési terv elkészítése. A törvény előírásának megfelelően az előző év gazdálkodását ellenőrző könyvvizsgáló az új költségvetést is megvizsgálja és minősíti. A könyvvizsgáló írásos értékelésével együtt kapják meg a tulajdonosok , közgyűlés előtt legalább 8 nappal. Közgyűlésen a tulajdonosok jóváhagyják vagy nem a költségvetést. Maga a rendezvény nem igen alkalmas a részletes vitára. Ezért gondoltam azt, hogy az elektronikus levelezést kihasználva tervezzük meg együtt a 2013 év költségvetését.

Közös képviselőként mire van szükségem a tervezés  megkezdésekor? Első a cél kitűzése: az elmúlt éveknek megfelelően az alaprezsi az az, a víz és szemét díj nélkül a  közös költség lakásonként 1 fő esetén 21 000 Ft-él több ne legyen !  

Rengeteg adatra, adatbázisra! Tíz év adatai, és  tervezés tapasztalatai alapján kezdem értékelni milyen a :

tulajdonosok összetétele, közüzemi szolgáltatás árfolyam változásai, fogyasztás  tendenciái, időjárási prognózisok, stb. Még sok minden , mindig azt nézem meg az  adatbázisból amire szükségem van.

Azonban van egy alapelv,  bázis adat mindig az előző év és az előző évek tendenciái.

 

Első ütem, első lépése :    Társasházak gazdálkodásának  alapelveit mindig újra elolvasom. Olvasd el Te is a honlapunkon is látható! Címünk: otp.tarsashaz.webnode.hu

 

Évek óta közösen tervezünk, mindenki ismerheti a folyamatot. Sajnos még is a bíróságon velünk perben álló alperes úgy viselkedik mintha semmiről semmit sem tudna!

Itt a jó alkalom, hogy velünk számoljon!

 

A költségvetés  kiadás –orientált tervezése alapfeltétel, ugyanis a költségvetésben a bevételeket- elsősorban a tulajdonostársak befizetéseit  - a szükséges kiadások szerint kell megtervezni. Amennyiben fordítva történik, akkor azzal számolhatnak a tulajdonostársak, hogy a társasház működésképtelenné válik.

 Pl. a közüzemi szolgáltató kikapcsolja az áramot, vagy a vízszolgáltatást csökkenti, stb. a közösség ráadásul viseli a hátralék végrehajtásra indított bírósági perek illetve késedelmi kamatok költségeit is..

 

A társasházak tulajdonostársainak tudniuk kell, hogy a közüzemi díjakat az árhatósággal szemben nem bírálhatjuk felül. Fogyasztásunk csökkentésén túl az egységre jutó árakat nem csökkenthetjük.

 

Tehát a kiadások megtervezésével kell kezdenünk. Az első nagy tétel :

Az üzemeltetési kiadások . Ezek a társasház működéséhez nélkülözhetetlen közüzemi szolgáltatásból adódó költségek:

Elsődleges  a közüzemi kiadások tervezése. Ehhez a  ismerni kell az előző, ugyanazon    időtatámra vonatkozó fogyasztás mennyiségét és a tervezett időszakra vonatkozó egységnyi fogyasztás díját. A fogyasztás mennyisége x a szolgáltatás egységnyi díja =a szolgáltatás költsége.  Ismerni kell továbbá, hogy milyen rendszeres működési fenntartási kiadások jelentkeznek és ezekkel kapcsolatban az inflációs tényezők miként gyűrűznek be a költségekbe .A közös képviselőnek  komoly feladata van azoknak az adatoknak az összegyűjtésénél, amelyek a tárgyévi kiadások megtervezésére kihatnak.

Amennyiben  nem körültekintően jár el a javaslat összeállításában, vagy azt figyelmen kívül hagyva fogadja el a közgyűlés a költségvetést, akkor az éves működés zavaraira lehet számítani.

A költségvetés tagolása a SZMSZ  előírásának megfelelően, a társasház egészére készítve történik.

    A költségvetés szerkesztése, felépítése azt jelenti hogy  táblázatos rendszerben kell    készülnie, mivel   elsősorban a kiadások és bevételek tételes felsorolását és összegét, valamint azok külön-külön történő összesítését tartalmazza.

 

Ezeknek az elveknek  a figyelembevételével kezdjük el a tervezést úgy, hogy a táblázatos kimutatás létrejöjjön!

Táblázatban a sorszám a költséghely száma,a könyvelő ez szerint könyveli le a számlákat.

Költséghely megnevezése a szolgáltató áltat adott számlán szereplő elnevezés.

Pl. ZALADEPO számlájának elnevezése hulladék kezelési díja

Az elnevezés után ( ) zárójelben a főkönyvi sorszám szerepel.

2012 év tény adata mint előző éves bázis adat, 2013 év terv, a betervezett éves költség, lakás/hó a tulajdonosra eső havi közös költséghez való hozzájárulás összege.

 

Az üzemeltetési költségek betervezése a legegyszerűbb mert a szolgáltatokkal kötött szerződések a díjazást is meghatározzák. Csak az igénybeveendő szolgáltatás mennyiségén lehet gondolkodni.

Kezdjük:

 15 költséghely : A radiátorokra felszerelt fűtési költségelosztók elszámolási díját a TECHEM céggel kötött szerződés tartalmazza. A változás mértéke az adott inflációhoz kötött.

Előző év (2012) díja 197 597 Ft volt  igen alacsony inflációs rátával számolva tervezzük be a 201 600 Ft.

Ennek az egy lakásra eső havi költsége 300 Ft. Írjuk be a táblázatba!

16. Költséghely:  Fűtési alapdíj  COTECH Kft-el kötött szerződés szerint, emelésére  októberben, a szerződés kötés évfordulóján  kerül sor.2012 októbertől a havi díj: 359739 Ft. A tervezés egyszerű ezt meg kell szorozni 12-el és megkapjuk az éves kiadást 359 739x12= 4 319 796 Ft.  írjuk be a táblázatba az új kiadást . Exel táblázatom rögtön kiszámítja lakás/hó  6 428 Ft kell hogy legyen.

17. Költséghely: Hőszolgáltatás díja. Nincs gázóránk, nincs kazánunk. COTECH Kft-l vásároljuk a hőmennyiséget fűtéshez és a meleg víz előállításához. Hőmennyiség egységnyi díja a gázártól és a kazánok hatásfokától függően alakul. Állami, önkormányzati, rendeletek, műszaki előírások alapján kiszámolt díj.

2012-ben ez 2984,5-Ft/GJ+ÁFA 2013 01.01.- öl  ennek kell 10% csökkennie!

Ennek a költségnek a kiszámítása, tervezése kalkulációra épül. Lesz még gázár csökkentés, vagy emelésemelés? Hideg lesz a tél?  Sok meleg vizet használunk el?   Sok a bizonytalansági tényező! Most segíthet a bázis év!

Tavaly  5 709 473 Ft volt a hő díj költségünk .Tervezzünk be 6 000 000 Ft! Most kell vigyázni! Fűtésre havi előleget fizetünk ! A célkitűzés betartása érdekében ezt az előleget adíj csökkentés miatt  havi  4 000 Ft –ra tervezzük.

Ez azt jelenti,hogy 4000x12 hóx56 lakás = 2 688 000 Ft. Ugye ez kevesebb mint a tervezett éves díj!

A hiányzó összeget a meleg víz hő díjából kell kigazdálkodnunk! Ugye érthető, hogy miért utólag állapítjuk meg a meleg víz hő díját?!  Beírtátok a táblázatba az adatokat?

18. Költséghely: Hulladék kezelés költsége.  A számla  három részből áll: 1)Szeméttároló edények (kukák) bérleti díja 2) Hulladék elhelyezés díja, 3) Hulladék szállás díja. 1 és a 2-es összeg osztva lakások számával 130 Ft jelent.

A szállítás díja osztva a lakás használok számával (lakcímnyilvántartó) 950 Ft/fő. Így most a táblázatba  130+950= 1080 Ft/lakás/1fő

Írjuk be!

19. Költséghely: Áramszolgáltatás díja. Villanyórák adatai alapján, EON átalány számlák alapján könnyű betervezni. 10%    csökkenéssel  számolva 310 000  Ft éves fogyasztást és egy lakásra eső 461 Ft közös díjat írjunk be!  

20. Költséghely : Vízszolgáltatás díja. Bázis adat (tavalyi) 3 3 172 766 Ft .Nagyobb vízfogyasztással nem számolunk. Víz díj , 1m/3 820 Ft szorozva a 2012 évben fogyasztott m/3-el plusz a víz óra alapdíja.

Így az éves víz szolgáltatás éves díja  3 464 460 Ft tervezhető! Takarékoskodnunk kell, hogy ne lépjük túl!

Egy lakásra azonban csak az 1 123 Ft víz és csatorna alapdíjat tervezzük be.! Az alaprezsihez majd a vízdíj előleg külön hozzáadódik!

Nézzük csak ! Készen is van a táblázatunk! Elfáradtatok!?   Én Igen!

 

KIADÁSOK

14

Üzemeltetési költségek (15-20)

 2012 tény

 2013 terv

lakás /hó/1fő

15

 Költségelosztók elszámolási díja TECHEM    (4)

197 597

201 600

300

16

 Fűtési alapdíj COTECH       (3)

3 983 787

4 319 796

6 428

17

Hőszolgáltatás díja COTECH    ( 2,)

5 709 473

6 000 000

4000

18

Hulladék kezelés ZALADEPO     (7)

1 351 299

1 298 784

1080

19

Áramszolgáltatás díja EON   (1)

340 500

310 000

467

20

Vízszolgáltatásdíja ZALAVÍZ (14)

3  172 766

3 464 460

1123

ÜZEMELTETÉSI  KÖLTSÉGÜNK:                                15 095 922   15 594 640     13 398  Ft

 

Ezek a költségek nem tartoznak közgyűlési hatáskörbe, de még is be tervezzük,

Éves szinten  498 718 Ft  -al megnövekedett a kötelező kiadásunk.! Ez egy lakásra nézve 742 Ft/hó Ft átlagban!

Köszönöm , hogy velem számoltatok! Lehet, hogy hibásan számoltunk!? Vagy nem?

Alperes tulajdonostársunk, ha eddig elolvasod többet nem teszel fel bíróságon olyan kérdést, hogy mi,miért,mennyi?

 

Számoljunk együtt tovább!     Társasházunk 2013 költségvetési tervének közös  készítésével!

 

II. Ütem  :     Fenntartási költségek tervezése.

 

Tulajdonostársam, ha van kedved folytassuk a tervezést. Kezdjük az elvekkel. Társasházak kettő pénzügyi alapot létesítenek a tulajdonosok által  fizetett közös költség összegéből.

Egyik alap az üzemeltetési alap, másik a felújítási alap. Az üzemeltetési (pénz)alap fedezi az üzemeltetési és a fenntartási kiadásokat. Az üzemeltetési költségeket már beterveztük, most a fenntartási költségekről döntünk.

Ismételjük át! Üzemeltetési költségek a társasház működési feltételeit biztosítják. (közüzemi számlák )

Fenntartási költségek a társasház törvényes, előírásoknak megfelelő működésének a minőségét teremtik meg .

Nézzük meg  most a minőségi működés költségeit!

 

23. Költséghely. Gazdasági ellenőr azaz a könyvvizsgáló megbízási díja. Törvény írja elő, a díjazás megbízási szerződés alapján történik. Az előző év összegét tervezzük be ,reménykedve abban, hogy a szerződés megkötésekor  elfogadják a 50 000 ft díjat. Egy lakásra eső rész  74 Ft.

24. Költséghely. Társasház biztosítási díja. Mondhatjuk úgy is, hogy a sok százmilliós vagyonunk kötelező biztosítása. A díj összege  szerződésben rögzített, kötési évfordulón , májusban változik . Kicsi emelkedést tervezve írjunk be 372 960 Ft. Ez lakásonként 555 Ft jelent.

25. Költséghely. Könyvelés mb. díja. Könyvelő irodával kötött szerződés alapján éves díj 152 400 Ft. Egy lakásra eső díj 227Ft. .

26. Községhely. Közös képviselő mb. díja. Megbízási  szerződés alapján bruttó havi 84 000 Ft. a levonások

utáni  nettó összeget a könyvelés számolja ki. Ez 2013- ben 58 800  Ft. . Egy lakásra 56 000 Ft tervezzünk.

27.Költséghely. Házfelügyelő mb. díja: Megbízási szerződés alapján   havi 50 000 Ft. Ez  lakás/893 Ft.

28.Költséghely. Karbantartás-takarítás díja: Vállalkozóval kötött,  szerződésben leírt  takarítási feladatok  ellátásáért  kialkudott díj. Kiegészítjük néhány forinttal, karbantartási, soron kívüli feladatok elvégzésének a fedezetére. Éves szinten 482 496 Ft. Ez lakásonként havonta 718 Ft.

Mi lesz a további kiadásokkal? Milyen bevételi forrás fedezi majd? Vagy fedezetlen marad? Reméljük nem!

29. Költséghely: NAV járulékok: Törvény alapján könyvelés számolja ki. Adózni a bérleti díjak és a tisztelet

díj összege után kell. Ez az összeg 2013-ra 574 560 Ft  ez lakásonként 855 Ft jelent.

30-32 Költséghelyre nem tervezünk.

32. Költséghely: Átvezetett kiadások: Pénz mozgással nem járó számlák és a pénztár közti utalások összege. Nem valós kiadás, mert egyúttal bevételi oldalon is megjelenik. Könyvelőnek kötelezően könyvelésben ki kell mutatnia. A pénzforgalmi szemléletet biztosítja. Írjuk be a tavalyit és ne felejtsük el a bevételnél is ugyanezt beírni! 7 184 870 ft.

33. Költséghely. Bank költségek: Bankszámlák számlavezetési díja, pénzforgalom utáni kezelési díj.

Bank automatikusan havonta vonja a számláinkról. 2013 az összeg kiegészült még az új  tranzakciós díjjal.

2013-ra  a 100 800 ft összeg kalkulált, remélem fedezni fogja a tényleges kiadást.

34. Költséghely: Közös költség visszatérítés összege:  Fűtés költség előlegből  a  megtakarítás illetve egyes tulajdonosok túlfizetésének visszatérítése. Részben kalkulált összeg. Tervezzünk be 750 000 Ft. Egyénileg nem kell fizetnünk érte.

35. Költséghely: Hatósági díjak illetékek: Hatósági ellenőrzések (kémények, tűzoltó készülékek) díja,

Közterületi felügyelet szemetes edények környékének állapotáért kiszabott büntetési díja. Fizetési meghagyás ügyvédi díja stb.  Kalkulált, estleges összeg. Lehet, hogy elég, lehet,hogy kevés lesz. Nagyobb kiadásnak nincs meg a fedezete. Írjunk be 56 000 Ft és ez lakásonként83 ft jelent

 

36. Költséghely:Nyomtatvány, irodaszer, fénymásolás.  Törvény írja elő, hogy a könyvvizsgáló ellenőrzési megállapítását és az éves közgyűlés dokumentumait írásban meg kell küldeni minden tulajdonosnak.

Számviteli szabályok teszik  kötelezővé pénzügyi bizonylatok vezetését. Ilyenek a kiadási-bevételi bizonylatok, pénztárnapló. A fénymásolt anyagokhoz a papír is ide tartozik. Tervezzünk be 67 200 Ft, lakásonként 100 Ft

37. költséghely: Posta költségek: Szerződéses partnerekkel, hatóságokkal  folytatott levelezés kiadásai postai számlák alapján. Tulajdonosoknak írt fizetési ajánlott levelek költségét is ide tervezzük. Most egy ajánlott levél díja 755  Ft. 10 000 Ft talán elég lesz, lakásonként ez 15 Ft jelent.

38. Költséghely: Hibaelhárítás. Javítás: Kaputelefonok, szennyvízcsatornák dugulásai stb. tartozik ide.

Tervezzünk be 161 280 Ft ez lakásonként240 Ft jelent.

39. Költséghely: Anyagi jellegű ráfordítások: Meghibásodott eszközök tárgyak cseréje, (pld. égők )

Fénymásoló patronok, zárak, kulcsok stb. 10 800 Ft tervezzünk, egy lakásra 150 Ft jut.

 

 

 

 

 

Most töltsük ki a fenntartási alap kiadásainak a táblázatát!

 

 

                 Fenntartási költségek (23-39)                                    2012 tény               2013 terv            Lakás/hó

22

Vízórák cseréje

      517 652

0

0

23

Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló )  mb. díja

45 000

50 000

74

24

Biztosítás díja( 6)

362 784

372 960

555

25

Könyvelés   mb. díja   (20)

152 400

152 400

227

26

Közös képviselői mb. díj   (5)

662 040

672 000

1000

10027

Házfelügyelő  mb díja (12)

600 000

600 000

893

28

Karbantartás-takarítás díja (11)

470 000

482 496

718

29

NAV járulék beszedési számla (16)

613 020

574 560

855

30

     Gázvezetékek biztonsági ellenőrzése

246 126

0

0

31

 Érintésvédelem,tűz-villámvédelmi felülvizsgálat

53 513

0

0

32

Átvezetett kiadás (9)

0

0

0

33

Bankköltségek (15)

191 538

100 800

150

34

Közös költség visszatérítés (21)

440 000

750 000

0

35

Hatósági díjak, illetékek    (13,26,30,31)

45 750

56 000

83

36

Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás

27 465

67 200

100

37

Postaköltség (28)

14 950

10 000

15

38

Hibaelhárítás,javítás (19,27)

136 835

161 280

240

39

Anyagi jellegű ráfordítások   ( 26,32,33,34,35)

101 510

100 800

150

FENNTARTÁSI  KÖLTSÉGEK ÖSSZESEN                12 042 605               11 186 143      5 060 Ft

 

 

 

Összefoglalásként  kimondhatjuk,hogy 2013 évre   856 462 Ft -al  kevesebb fentartási   költséget terveztünk be!

 

Remélem tulajdonostársam .hogy mindennek utána számoltál. Nagyon jól látható, hogy nekem mint közös képviselőnek kicsi a tervezésben a mozgás terem. Szerződésekben vállalt fizetési kötelezettségek kötnek.

 

Szolgáltatás megrendelésénél,  anyag vásárlásnál pedig a számla összege mindent meghatároz.

 

Talán ennyi elég is a mai napra.

 

Már csak a fejújítás költségeit kell megterveznünk legközelebb.

 

Köszönöm, hogy velem számoltatok!

 

Ha most számszaki hibát vétek, ami előfordulhat, most még korrigálható!

Megéri együtt számolni!

Társasházunk 2012 éves költségvetésének közös tervezése.

 

III. Ütem :           Fejújítási alap kiadásainak tervezése.

 

 

Tulajdonostársam már nem sok van hátra a költségek tervezéséből.

Kezdjük talán néhány fogalom tisztázásával.

Felújítási alap képzését régen törvény írta elő. Ma  már nem ,de kedvező felújítási kölcsönt csak felújítási alappal rendelkező társasház vehet fel.

 

Az üzemeltetési és a felújítási alap nem más mint bankszámlákon  lévő pénzügyi eszközök.

Üzemeltetési alap pénzügyi eszközei az üzemeltetési számlán és lekötött számlán  találhatóak. Erre a számlára fizetjük be havonta a közös költségekhez való hozzájárulásunk előlegét.

Ebben az előlegben a felújítási alapképzésének az összege is benne van. Ezért minden hónap 10-én az üzemeltetési számláról azaz az alapból átutalom a felújítási alapképzésére szánt összeget.

 Ez 2013- ban havi 210 000 Ft. Így havonta a fejújítási alapunk  ennyi összeggel növekszik. Gazdálkodás szempontjából azonban az a kedvező ha az alapban elhelyezett pénzeszköz a lehető legnagyobb mértékben növekszik azaz kamatozik.

Ezért döntöttünk úgy ,hogy a felújítási alap pénzeszközéből havonta  205 730 Ft  a lakáskassza szerződés alapján 8 éven át  takarék számlára fizetünk be. Erre az összegre évente kamatot és 30% állami támogatást kapunk 55 –en. Bárdosék ebben nem akartak eddig részt venni. Természetesen most még meg van a lehetőség arra, ha igénylik köthetnek még egyéni szerződést hozzánk hasonlóan. Bizom benne,hogy élnek a lehetöséggel.

 

Összegezve a felújítási alap pénzeszközei két számlán találhatóak. Felújítási és a takarék (LTP)számláinkon.

 A felújítási alap képzéséhez a tulajdonosok hozzájárulását az SzMSz szerint tulajdoni hányad szerint állapítjuk meg. Ez 2013-ra 20,33  Ft. Így  181x  20,33 =3 679 Ft

Most a táblázatba éves kiadásként a 12x  205 730 Ft írjuk be mint kiadást. A tulajdonosok hozzájárulásához

egy átlagot 3674 Ft írjunk.

Persze jól tudjuk,hogy ezek nem igazi kiadások. Egyszerűen a felújítási alapon belül az egyik számlánkról átutaljuk a pénzünket egy kedvezőbb hasznot (növekedést és előnyt) hozó számlára.

 

Természetesen a pézforgalmi szemlélet érvényesitése miatt itt ez az összeg kiadásként szerepel és majd a másik számlánkon majd a bevételi forrásoknál megfog jelleni!

 

Töltsük ki az egyszerű táblázatot.

 

 

40

Felújítási alap képzése (41-43)

2012

2013

Lakás/hó

 

Felújítási számlára utalás

2 468 760

2 468 760

3 674

41

összesen (40)

2 468 760

2 468 760

3 674

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                          

Megkaptuk a felújítási alapból havonta kifizetésre azaz   saját számlánkra átutalt

 „költség” összegét.

 

Most már a  kiadások tervezésének utolsó üteme van hátra .

Legközelebb   három táblázatot egyesíteni fogjuk.

 

 

Köszönöm, hogy velem számoltál!

Ez már érdekes!    Kiadások tervezésének összefoglalója.

 

Tulajdonostársaim , remélem ,hogy a közös tervezés  után most már bárki lehetne közületek közös képviselő. Boldog lennék, ha valaki jelezné, hogy hajlandó lenne átvállalni a teendőket és a felelősséget.  Gondolkodjatok rajta!

 

Társasházunk 2013 évben várható kiadásait megterveztük. A bevételi források megtervezése előtt foglaljuk össze az elméleti ismereteinket:

Gazdálkodásunknak két alapja van, amelyek a tulajdonosok befizetéseiből kerülnek létrehozásra.

Üzemeltetési alap, külön banki számla számmal, ahová fizetjük havonta az előírt hozzájárulásunkat. A hő díj előleget takarék számlán lekötjük.

Felújítási alap, szintén külön banki számlaszámmal, ahová a közös képviselő havonta az üzemeltetési számláról átutalja a költségvetésben betervezett összeget.

Üzemeltetési alapból azaz a banki számláról a közös képviselő a szolgáltatók számláit folyamatosan teljesíti azaz kifizeti.  A számlázás időszakokhoz kötöttek, havi, negyedéves, féléves, éves számlákat kapunk. Ez azt jelenti, hogy az üzemeltetési alapba a befizetés havi rendszerességgel történik, a költségek kifizetése viszont a számlákhoz kötött.

Alapelv a  gazdálkodásban, üzemeltetési számlán nem lehet kevesebb pénzösszeg mint az igénybe vett szolgáltatás díja. Ezt nevezzük pénzügyi mérlegnek, amely soha nem lehet mínuszos.             Nálunk soha nem is volt!

Mivel a költségeket pontosan és szorosan terveztük meg, a pénzügyi mérleg egyensúlyát veszélyezteti az a tulajdonos aki későn vagy netán kevesebbet fizet mint a betervezett előírás.

Érdemes volna most itt felsorolni azokat a tulajdonosokat akik úgy képzelik, hogy előre fogyasztanak és utólag alkudoznak, hogy mit szeretnének fizetni.

Sajnos ilyen magatartású tulajdonos miatt pereskedünk a pénzünkért.

Felújítási alapból, közgyűlési határozat alapján a közös képviselő  a felújítási munkák költségeit. Semmi mást. Sajnos akadt két tulajdonostársunk (az egyik csak volt) akik a felújítási számlánkra fizették be a kölcsöntörlesztésüket , majd  kérték, hogy (jogalap nélkül) készpénzben fizessem vissza a pénzüket.

 

Tehát jól látható, hogy a társasház gazdálkodásának az alapjai nem keverhetők össze a kiadásokkal. A kiadásokat megterveztük és kiszámoltuk mennyi legyen az egyes tulajdonosok hozzájárulása azaz a közös költsége. Társasházunk éves tervet készít,amelynek a tervezett kiadásaihoz éves összeggel kell hozzájárulnunk. A havi fizetési lehetőség csak könnyítés a részünkre. Az egyes tulajdonos részére a havi hozzájárulása  kiadásnak számit. Ugyan ez a társasháznak bevétel.

Emlékeztek, hogy a gazdálkodási elvek szerint a költségvetés lehet alul vagy felül tervezett illetve megalapozott.

Tervezésnél látható volt, hogy a társasházi  költségeink összege nagyobb mint a tulajdonosok részére előírásból  származó bevétel. Ez azt jelenti, hogy a tervezett költségvetés alultervezett, évvégén nem fog keletkezni megtakarítás azaz az üzemeltetési alap nem fog bővülni!

Ezért nagyon   szigorúan betartott fizetési fegyelemre van szükség.!

Egyéb esetben új közös képviselőt kell keresni és új tervet kell készíteni!

Legközelebb már a bevételekkel foglalkozunk!

 

Köszönöm az együtt gondolkodást!

Társasházunk 2013 éves költségvetésének közös tervezése.

IV. Ütem :

Kiadások  tervezése.

 

 

Lássuk hát mit is csináltunk ha egyesítjük a táblázatokat, azaz ha az üzemeltetés, a fenntartás és a fejújítás kiadásait egy táblázatba foglaljuk!

 

KIADÁSOK

14

Üzemeltetési költségek (15-20)

 2012

 2013

albetétek/hó

15

 Költségelosztók elszámolási díja TECHEM    (4)

197 597

201 600

300

16

 Fűtési alapdíj COTECH       (3)

3 983 787

4 319 796

6 428

17

Hőszolgáltatás díja COTECH    ( 2,)

5 709 473

 6 000 000

4 000

18

Hulladékszállítás ZALADEPO     (7)

1 351 299

1 298 784

1080

19

Áramszolgáltatás díja EON   (1)

340 500

310 000

461

20

Vízszolgáltatásdíja ZALAVÍZ 14

3 172 766

3 464 460

1 123

21

Fenntartási költségek (24-39)

 

 

 

22

Vízórák cseréje

517 652

0

0

23

Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló )  mb.díja

45 000

50 000

74

24

Biztosítás díja( 6)

362 784 

372 960

555

25

Könyvelés   mb.díja   (20)

152 400

152 400

227

26

Közös képviselői mb.díj   (5)

662 040

672 000

1 000

27

Házfelügyelő mb díja (12)

600 000

600 000

893

28

Karbantartás-takarítás díja (11)

470 000

482 496

718

29

NAV  járulék beszedési számla (16)

613 020

574 560

855

30

Gázvezeték biztonsági ellenőrzése

246 126

0

0

31

Érintésvédelem,tűzés villámvédelmi felülvizsgálat

53 513

0

0

32

Átvezetett kiadás (9)

7 184 870

7 184 870

0

33

Bankköltségek (15)

191 538

100 800

150

34

Közös költség visszatérítés (21)

440  000

750 000

0

35

Hatósági díjak, illetékek    (13,26,30,31)

45 750

56 000

83

36

Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás (22,23,24,25)

27 465

67 200

100

37

Postaköltség (28)

14 950

10 000

15

38

Hibaelhárítás,javítás (19,27)

136 835

 161 280

240

39

Anyagi jellegű ráfordítások   ( 26,32,33,34,35)

101 510

100 800

150

40

Felújítási alap képzése (40)

2 468 760

2 468 760

3674

41

Kiadások összesen (14+22+41)

29 089 760

29 398 766

21 177

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tehát 2013 évre 29 398 766 Ft kiadást terveztünk be. Ebből 7 184 870 Ft az átvezetést kivonjuk a valós kiadás összege 22 213 896 Ft .

Ebböl kivonjuk a bevétel 3.kth. közös költség 21 883 808 Ft összegét, 330 088 Ft  más bevételi forrásokból kell fedeznünk.

Így ha ezt az összeget nézve jól látszik, hogy a költségvetés alultervezettsége.

Azaz nem tervezünk be tartalékot, ezért sérülékeny a pénzfizetési képességünk. Érthető,hogy az alperesek tartozása miért hiányzik?

 A kiadásokhoz való tulajdonosi hozzájárulás összegét is ki kell számolnunk egy külön táblázatban a lakás/hó  adatai alapján. 21 177 Ft szemét díj előleg  nélküli összeg. Egy főre   21 177 +950 =  22 127 Ft

Legközelebb ezt a táblázatot készítjük el!

 

 

Ez a legizgalmasabb rész!      Bevételi források közös tervezése

I. Ütem

Tulajdonostársam most valami kellemesebb jön. Számba vesszük a pénzügyi eszközeinket és azokat a forrásokat ahonnan biztos  bevételünk  származhat.

A módszer ugyan az, költséghelyenként tervezünk.

1.Költséghely : Éves nyitó egyenlegek azaz a pénzügyi eszközeink.

Üzemeltetési alap :  Üzemeltetési számla        1 223 310 Ft

                                 Lekötött betéti számla      2 253 658  Ft

                                  Pénztári készpénz               307 365  Ft

Felújitásialap:           Felújítási bankszámla          58 491 Ft

                                  Lakástakarék Pénztár        4 491 050 Ft

2012.12.31-i záró pénzeszközök összege      8 333 874Ft

Ez képezi a 2013-s év nyitó összegét. Beírhatjuk a táblázatba!

2.Költséghely:OTP LTP  2 468 760 ft  Emlékszünk ezt a  felújítási alapnál kiadásként  beterveztük

3.Költséghely:  Közös költség, kalkulált előleg összege:  21 883 808 Ft

Az előzőekben elkészítettük a táblázatot ami közgyűlési határozat lesz. A határozat betartása biztosítja   a társasházunk pénzügyi egyensúlyát azaz a fizetési képességét.

Beírhatjuk és reménykedjünk, hogy a fizetési fegyelem megvalósul!

4.Költséghely: Kamat bevételek, bankszámlán lekötött pénz  utáni kamat.

5.Költséghely: Állami támogatás

Lakástakarék Pénztári éves befizetés utáni állami 30% támogatás.

Szerződéskötés évfordulóján 2012 augusztusban  kerül elszámolásra, általam kalkulált összeg:

Írjuk be a 650 400 Ft!

6. Költséghely: Egyéb bevételek: COTECH Kft-l kötött szerződés alapján a kazánház használatáért és a költségeiért évente az általam benyújtott számla alapján fizet.

Ez 2012 éves elszámolás alapján 2013 januárban  419 976 Ft kifizették.

Ez nekünk tiszta adózott jövedelem,írjuk be !

7.Költséghely: Bérlemények díja: Közös lakás bérlője   Hargita és Tsa. Bt.

Adózott éves díj 302 400 ft. Tárolók nem adózott bérleti éves  díja 197 600 Ft

Tehát ez a 500 000 Ft  összeg a legnagyobb nyereségünk! Írjuk be a táblázatba.!

8.Költséghely: Biztosítási jogvédelem alapján kártérítés  106 870Ft

BEVÉTELEK

 

 

Költséghely (könyvelés)

2012 év  tény

Terv 2013 év

 

1

 Éves nyitó egyenleg

4 012 549

8 333 874

 

2

Lakástakarék Pénztári befizetés (2,)

2 468 760

2 468 760

 

3

Közös költség (kalkulált )előleg

21 882 295

21 883 808

 

4

Kamat   

180 993

100 000

 

5

Állami támogatás LTP után

740 628

650 400

 

6

Egyéb bevétel (COTHEC bérlemény költségei)

695 414

419 976

 

7

Bérbe adott helyiségek bérleti díja

543 000

 500 000

 

8

Biztosítási esemény kártérítése

15 000

106 00

 

9

Átvezetés bevétele( számlák közti pénzmozgás)

7 184 870

7 184 870

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Bevételek (1-9) összesen(Ft.)

37 423 509

 

41 647 688

 

 

Végeztünk a bevételi források megtervezésével!   Ugye egyszerű volt!?

A két bevétel különbsége  =  4 224 179 Ft

 

Köszönöm  a figyelmetek, türelmetek!

 

 

 

2013 év költségvetési javaslata!
BEVÉTELEK  
  Költséghely (könyvelés)   2012 év  tény  Terv 2013 év   
1  Éves nyitó egyenleg (1)       4 012 549 Ft      8 333 874 Ft  
2 OTP LTP. (2) 2 468 760    2 468 760 Ft  
3 Közös költség (kalkulált)előleg (3)      21 882 295 Ft       21 883 808 Ft  
4 Kamat  (4)          180 993 Ft         100 000 Ft  
5 Állami támogatás ( LTP után)  (5)          740 628 Ft         650 400 Ft  
6 Egyéb bevétel   (Cothec bérlemény költségei) (6)          395 414 Ft         419 976 Ft  
7 Bérbe adott helyiségek bérleti díja      ( 7)           543 000 Ft         500 000 Ft  
8 Biztósitási esemény kártéritése (jogvédelem)(8)            15 000 Ft         106 000 Ft  
9 Átvezetés bevétele (számlák közti mozgás   (9)       7 184 870 Ft      7 184 870 Ft  
10 Bevételek (1-10) összesen(Ft.)         37 423 509 Ft       41 647 688 Ft  
         
KIADÁSOK év költségvetési javaslata
14 Üzemeltetési költségek (15-20)     albetétek/hó
15  Költségelosztók elszámolási díja TECHEM    (4)          197 597 Ft         201 600 Ft       300 Ft
16  Fűtési alapdíj COTECH       (3)       3 983 787 Ft      4 319 796 Ft     6 428 Ft
17 Hőszolgáltatás díja COTECH    ( 2,)       5 709 473 Ft      6 000 000 Ft     4 000 Ft
18 Hulladékszállitás ZALADEPO     (8)       1 351 299 Ft      1 298 784 Ft       130 Ft
19 Áramszolgáltatás díja EON   (1)          340 500 Ft         310 000 Ft       461 Ft
20 Vizszolgáltatásdíja ZALAVÍZ  (13)       3 172 766 Ft      3 464 460 Ft     1 123 Ft
21 Fentartási költségek (22-39)      
         
22 Vízórák cseréje  (19)          517 652 Ft                 -   Ft          -   Ft
23 Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló )mb.díja  (21)            45 000 Ft          50 000 Ft         74 Ft
24 Biztósitás díja( 7)          362 784 Ft         372 960 Ft       555 Ft
25 Könyvelés   mb.díja   (6)          152 400 Ft         152 400 Ft       227 Ft
26 Közös képviselöi mb.díj   (5)          662 040 Ft         672 000 Ft     1 000 Ft
27 Házfelügyelö mb díja (11)          600 000 Ft         600 000 Ft       893 Ft
28 Karbantartás-takaritás díja (11)          470 000 Ft         482 496 Ft       718 Ft
29 NAV (SZJA,Eü,Nyd,szoch.) beszedési számla (15-18) 613 020         574 560 Ft       855 Ft
30 Gázvezetékek biztonsági ell-e.  (12) 246126                 -   Ft          -   Ft
31 Érintésvédelmi,tűz-villámvédelmi felülvizsgálat (12) 53 513                 -   Ft          -   Ft
32 Átvezetett kiadás (32) 7 184 870      7 184 870 Ft          -   Ft
33 Bankköltségek (14) 191 538         100 800 Ft       150 Ft
34 Közösköltség visszatérités (22) 440 000         750 000 Ft          -   Ft
35 Hatósági díjak, illetékek   (12,), 45 750          56 000 Ft         83 Ft
36 Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás (23,) 27 465          67 200 Ft       100 Ft
37 Postaköltség (24) 14 950          10 000 Ft         15 Ft
38 Hibaelháritás,javítás (19,), 136835         161 280 Ft       240 Ft
39 Anyagi jellegü ráforditások   (20), 101 510         100 800 Ft       150 Ft
40 Felújitási alap képzése (9)       2 468 760 Ft      2 468 760 Ft     3 674 Ft
41        
41 Kiadások összesen (14+41)   29 089 635 Ft    29 398 766 Ft   21 177 Ft
         
  Bevételek összesen (2013 év)            41 647 688 Ft    
  Kiadások összesen (2013 év)            29 398 766 Ft    
  Év végi tervezett záróegyenleg (bevétel-kiadás)            12 248 922 Ft    
         
  2013.évi  egyenlegek Nyitó(tény) Záró(terv)  
  Betétszámla (tartos lekötés)       2 253 658 Ft      1 792 000 Ft  
  Pénztár          307 365 Ft         100 000 Ft  
  Üzemeltetési számla       1 223 310 Ft      1 300 000 Ft  
  Felújitási számla            58 491 Ft         105 000 Ft  
  Lakáskassza       4 491 050 Ft      7 700 438 Ft  
  Összesen:       8 333 874 Ft    10 997 438 Ft  
         
  PÉNZÜGYI EREDMÉNY (2013 évI) (Záró-Nyitó) 2 663 564  

 

Tulajdonosok által fizetendő közösköltség hozzájárulás  összegéröl kimutatás.
  a 2/2013.05….közgyűlési határozat alapján
           
tulajdonos     2013 évi  2013 évi  tulajdonos   2013 évi  2013
      fizetési előírás havi előleg     fizetési előírás havi elöleg
d1     384000 32000 b1   420000 35000
d2     480000 40000 b2   372000 31000
d3            312 000 26000 b3   414 000
d4     396000 33000 b4 360000 30000
d5     300000 25000 b5   372 000 31000
d6     360000 30000 b6   312000 26000
d7     459600 38300 b7   372000 31000
d8     402000 33500 b8   300000 25000
d9     420000 35000 b9   372000
d10     348000 29000 b10   360000 30000
d11     265800 22150 b11   516000 43000
d12     408000 34000 b12   300000 25000
d13     372000 31000 b13   420 000 35000  *
d14     456000 38000 b14   336000 28000
c1     336000 28000 a1   402000 33500
c2     330000 27500 a2   372000 31000
c3     483000 40250 a3   420000 35000
c4     360000 30000 a4   372000 31000
c5     408000 34000 a5   372000 31000
c6     420000 35000 a6   420000 35000
c7     360000 30000 a7   444000 37000
c8     360000 30000 a8   372000 31000
c9     468000 39000 a9   300000 25000
c10     384000 32000 a10   360000 30000
c11     384000 32000 a11   396000 33000
c12     384000 32000 a12   336000 28000
c13   432000 36000 a13   342 000 33 000
c14     468000 39000 a14   288000 24000
         
                 
2013 éves közgyűlés határozatával előírt fizetési kötelezettség.