Költségvetés közös tervezése 2013
Tarts velem! Készítsük el újra együtt társasházunk 2013 éves költségvetési tervét!
- Ütem :Elvek tisztázása, adatok értékelése, üzemeltetési költségek megtervezése.
Tulajdonostársam, köszönöm, hogy elfogadtad a meghívásom és velem tartasz újra a tervezési munkában.
Az a szándék vezérel ezzel a módszerrel, hogy átlátható és ellenőrizhető legyen a közös képviselő gazdasági tevékenysége. Természetesen az amit tíz éve és az is amit most is csinálok. Tehát kezdjük el! Igyekszem leírni azt a folyamatot amit végig gondolok, illetve minden évben elvégzek.
Az adatok a 2013 évre vonatkoznak, pontosak, de nem ellenőrzöttek. A valós tervben módosulhatnak!
Kezdjük azzal , hogy az én felelősségem és feladatom a költségvetési terv elkészítése. A törvény előírásának megfelelően az előző év gazdálkodását ellenőrző könyvvizsgáló az új költségvetést is megvizsgálja és minősíti. A könyvvizsgáló írásos értékelésével együtt kapják meg a tulajdonosok , közgyűlés előtt legalább 8 nappal. Közgyűlésen a tulajdonosok jóváhagyják vagy nem a költségvetést. Maga a rendezvény nem igen alkalmas a részletes vitára. Ezért gondoltam azt, hogy az elektronikus levelezést kihasználva tervezzük meg együtt a 2013 év költségvetését.
Közös képviselőként mire van szükségem a tervezés megkezdésekor? Első a cél kitűzése: az elmúlt éveknek megfelelően az alaprezsi az az, a víz és szemét díj nélkül a közös költség lakásonként 1 fő esetén 21 000 Ft-él több ne legyen !
Rengeteg adatra, adatbázisra! Tíz év adatai, és tervezés tapasztalatai alapján kezdem értékelni milyen a :
tulajdonosok összetétele, közüzemi szolgáltatás árfolyam változásai, fogyasztás tendenciái, időjárási prognózisok, stb. Még sok minden , mindig azt nézem meg az adatbázisból amire szükségem van.
Azonban van egy alapelv, bázis adat mindig az előző év és az előző évek tendenciái.
Első ütem, első lépése : Társasházak gazdálkodásának alapelveit mindig újra elolvasom. Olvasd el Te is a honlapunkon is látható! Címünk: otp.tarsashaz.webnode.hu
Évek óta közösen tervezünk, mindenki ismerheti a folyamatot. Sajnos még is a bíróságon velünk perben álló alperes úgy viselkedik mintha semmiről semmit sem tudna!
Itt a jó alkalom, hogy velünk számoljon!
A költségvetés kiadás –orientált tervezése alapfeltétel, ugyanis a költségvetésben a bevételeket- elsősorban a tulajdonostársak befizetéseit - a szükséges kiadások szerint kell megtervezni. Amennyiben fordítva történik, akkor azzal számolhatnak a tulajdonostársak, hogy a társasház működésképtelenné válik.
Pl. a közüzemi szolgáltató kikapcsolja az áramot, vagy a vízszolgáltatást csökkenti, stb. a közösség ráadásul viseli a hátralék végrehajtásra indított bírósági perek illetve késedelmi kamatok költségeit is..
A társasházak tulajdonostársainak tudniuk kell, hogy a közüzemi díjakat az árhatósággal szemben nem bírálhatjuk felül. Fogyasztásunk csökkentésén túl az egységre jutó árakat nem csökkenthetjük.
Tehát a kiadások megtervezésével kell kezdenünk. Az első nagy tétel :
Az üzemeltetési kiadások . Ezek a társasház működéséhez nélkülözhetetlen közüzemi szolgáltatásból adódó költségek:
Elsődleges a közüzemi kiadások tervezése. Ehhez a ismerni kell az előző, ugyanazon időtatámra vonatkozó fogyasztás mennyiségét és a tervezett időszakra vonatkozó egységnyi fogyasztás díját. A fogyasztás mennyisége x a szolgáltatás egységnyi díja =a szolgáltatás költsége. Ismerni kell továbbá, hogy milyen rendszeres működési fenntartási kiadások jelentkeznek és ezekkel kapcsolatban az inflációs tényezők miként gyűrűznek be a költségekbe .A közös képviselőnek komoly feladata van azoknak az adatoknak az összegyűjtésénél, amelyek a tárgyévi kiadások megtervezésére kihatnak.
Amennyiben nem körültekintően jár el a javaslat összeállításában, vagy azt figyelmen kívül hagyva fogadja el a közgyűlés a költségvetést, akkor az éves működés zavaraira lehet számítani.
A költségvetés tagolása a SZMSZ előírásának megfelelően, a társasház egészére készítve történik.
A költségvetés szerkesztése, felépítése azt jelenti hogy táblázatos rendszerben kell készülnie, mivel elsősorban a kiadások és bevételek tételes felsorolását és összegét, valamint azok külön-külön történő összesítését tartalmazza.
Ezeknek az elveknek a figyelembevételével kezdjük el a tervezést úgy, hogy a táblázatos kimutatás létrejöjjön!
Táblázatban a sorszám a költséghely száma,a könyvelő ez szerint könyveli le a számlákat.
Költséghely megnevezése a szolgáltató áltat adott számlán szereplő elnevezés.
Pl. ZALADEPO számlájának elnevezése hulladék kezelési díja
Az elnevezés után ( ) zárójelben a főkönyvi sorszám szerepel.
2012 év tény adata mint előző éves bázis adat, 2013 év terv, a betervezett éves költség, lakás/hó a tulajdonosra eső havi közös költséghez való hozzájárulás összege.
Az üzemeltetési költségek betervezése a legegyszerűbb mert a szolgáltatokkal kötött szerződések a díjazást is meghatározzák. Csak az igénybeveendő szolgáltatás mennyiségén lehet gondolkodni.
Kezdjük:
15 költséghely : A radiátorokra felszerelt fűtési költségelosztók elszámolási díját a TECHEM céggel kötött szerződés tartalmazza. A változás mértéke az adott inflációhoz kötött.
Előző év (2012) díja 197 597 Ft volt igen alacsony inflációs rátával számolva tervezzük be a 201 600 Ft.
Ennek az egy lakásra eső havi költsége 300 Ft. Írjuk be a táblázatba!
16. Költséghely: Fűtési alapdíj COTECH Kft-el kötött szerződés szerint, emelésére októberben, a szerződés kötés évfordulóján kerül sor.2012 októbertől a havi díj: 359739 Ft. A tervezés egyszerű ezt meg kell szorozni 12-el és megkapjuk az éves kiadást 359 739x12= 4 319 796 Ft. írjuk be a táblázatba az új kiadást . Exel táblázatom rögtön kiszámítja lakás/hó 6 428 Ft kell hogy legyen.
17. Költséghely: Hőszolgáltatás díja. Nincs gázóránk, nincs kazánunk. COTECH Kft-l vásároljuk a hőmennyiséget fűtéshez és a meleg víz előállításához. Hőmennyiség egységnyi díja a gázártól és a kazánok hatásfokától függően alakul. Állami, önkormányzati, rendeletek, műszaki előírások alapján kiszámolt díj.
2012-ben ez 2984,5-Ft/GJ+ÁFA 2013 01.01.- öl ennek kell 10% csökkennie!
Ennek a költségnek a kiszámítása, tervezése kalkulációra épül. Lesz még gázár csökkentés, vagy emelésemelés? Hideg lesz a tél? Sok meleg vizet használunk el? Sok a bizonytalansági tényező! Most segíthet a bázis év!
Tavaly 5 709 473 Ft volt a hő díj költségünk .Tervezzünk be 6 000 000 Ft! Most kell vigyázni! Fűtésre havi előleget fizetünk ! A célkitűzés betartása érdekében ezt az előleget adíj csökkentés miatt havi 4 000 Ft –ra tervezzük.
Ez azt jelenti,hogy 4000x12 hóx56 lakás = 2 688 000 Ft. Ugye ez kevesebb mint a tervezett éves díj!
A hiányzó összeget a meleg víz hő díjából kell kigazdálkodnunk! Ugye érthető, hogy miért utólag állapítjuk meg a meleg víz hő díját?! Beírtátok a táblázatba az adatokat?
18. Költséghely: Hulladék kezelés költsége. A számla három részből áll: 1)Szeméttároló edények (kukák) bérleti díja 2) Hulladék elhelyezés díja, 3) Hulladék szállás díja. 1 és a 2-es összeg osztva lakások számával 130 Ft jelent.
A szállítás díja osztva a lakás használok számával (lakcímnyilvántartó) 950 Ft/fő. Így most a táblázatba 130+950= 1080 Ft/lakás/1fő
Írjuk be!
19. Költséghely: Áramszolgáltatás díja. Villanyórák adatai alapján, EON átalány számlák alapján könnyű betervezni. 10% csökkenéssel számolva 310 000 Ft éves fogyasztást és egy lakásra eső 461 Ft közös díjat írjunk be!
20. Költséghely : Vízszolgáltatás díja. Bázis adat (tavalyi) 3 3 172 766 Ft .Nagyobb vízfogyasztással nem számolunk. Víz díj , 1m/3 820 Ft szorozva a 2012 évben fogyasztott m/3-el plusz a víz óra alapdíja.
Így az éves víz szolgáltatás éves díja 3 464 460 Ft tervezhető! Takarékoskodnunk kell, hogy ne lépjük túl!
Egy lakásra azonban csak az 1 123 Ft víz és csatorna alapdíjat tervezzük be.! Az alaprezsihez majd a vízdíj előleg külön hozzáadódik!
Nézzük csak ! Készen is van a táblázatunk! Elfáradtatok!? Én Igen!
KIADÁSOK |
||||
14 |
Üzemeltetési költségek (15-20) |
2012 tény |
2013 terv |
lakás /hó/1fő |
15 |
Költségelosztók elszámolási díja TECHEM (4) |
197 597 |
201 600 |
300 |
16 |
Fűtési alapdíj COTECH (3) |
3 983 787 |
4 319 796 |
6 428 |
17 |
Hőszolgáltatás díja COTECH ( 2,) |
5 709 473 |
6 000 000 |
4000 |
18 |
Hulladék kezelés ZALADEPO (7) |
1 351 299 |
1 298 784 |
1080 |
19 |
Áramszolgáltatás díja EON (1) |
340 500 |
310 000 |
467 |
20 |
Vízszolgáltatásdíja ZALAVÍZ (14) |
3 172 766 |
3 464 460 |
1123 |
ÜZEMELTETÉSI KÖLTSÉGÜNK: 15 095 922 15 594 640 13 398 Ft
Ezek a költségek nem tartoznak közgyűlési hatáskörbe, de még is be tervezzük,
Éves szinten 498 718 Ft -al megnövekedett a kötelező kiadásunk.! Ez egy lakásra nézve 742 Ft/hó Ft átlagban!
Köszönöm , hogy velem számoltatok! Lehet, hogy hibásan számoltunk!? Vagy nem?
Alperes tulajdonostársunk, ha eddig elolvasod többet nem teszel fel bíróságon olyan kérdést, hogy mi,miért,mennyi?
Számoljunk együtt tovább! Társasházunk 2013 költségvetési tervének közös készítésével!
II. Ütem : Fenntartási költségek tervezése.
Tulajdonostársam, ha van kedved folytassuk a tervezést. Kezdjük az elvekkel. Társasházak kettő pénzügyi alapot létesítenek a tulajdonosok által fizetett közös költség összegéből.
Egyik alap az üzemeltetési alap, másik a felújítási alap. Az üzemeltetési (pénz)alap fedezi az üzemeltetési és a fenntartási kiadásokat. Az üzemeltetési költségeket már beterveztük, most a fenntartási költségekről döntünk.
Ismételjük át! Üzemeltetési költségek a társasház működési feltételeit biztosítják. (közüzemi számlák )
Fenntartási költségek a társasház törvényes, előírásoknak megfelelő működésének a minőségét teremtik meg .
Nézzük meg most a minőségi működés költségeit!
23. Költséghely. Gazdasági ellenőr azaz a könyvvizsgáló megbízási díja. Törvény írja elő, a díjazás megbízási szerződés alapján történik. Az előző év összegét tervezzük be ,reménykedve abban, hogy a szerződés megkötésekor elfogadják a 50 000 ft díjat. Egy lakásra eső rész 74 Ft.
24. Költséghely. Társasház biztosítási díja. Mondhatjuk úgy is, hogy a sok százmilliós vagyonunk kötelező biztosítása. A díj összege szerződésben rögzített, kötési évfordulón , májusban változik . Kicsi emelkedést tervezve írjunk be 372 960 Ft. Ez lakásonként 555 Ft jelent.
25. Költséghely. Könyvelés mb. díja. Könyvelő irodával kötött szerződés alapján éves díj 152 400 Ft. Egy lakásra eső díj 227Ft. .
26. Községhely. Közös képviselő mb. díja. Megbízási szerződés alapján bruttó havi 84 000 Ft. a levonások
utáni nettó összeget a könyvelés számolja ki. Ez 2013- ben 58 800 Ft. . Egy lakásra 56 000 Ft tervezzünk.
27.Költséghely. Házfelügyelő mb. díja: Megbízási szerződés alapján havi 50 000 Ft. Ez lakás/893 Ft.
28.Költséghely. Karbantartás-takarítás díja: Vállalkozóval kötött, szerződésben leírt takarítási feladatok ellátásáért kialkudott díj. Kiegészítjük néhány forinttal, karbantartási, soron kívüli feladatok elvégzésének a fedezetére. Éves szinten 482 496 Ft. Ez lakásonként havonta 718 Ft.
Mi lesz a további kiadásokkal? Milyen bevételi forrás fedezi majd? Vagy fedezetlen marad? Reméljük nem!
29. Költséghely: NAV járulékok: Törvény alapján könyvelés számolja ki. Adózni a bérleti díjak és a tisztelet
díj összege után kell. Ez az összeg 2013-ra 574 560 Ft ez lakásonként 855 Ft jelent.
30-32 Költséghelyre nem tervezünk.
32. Költséghely: Átvezetett kiadások: Pénz mozgással nem járó számlák és a pénztár közti utalások összege. Nem valós kiadás, mert egyúttal bevételi oldalon is megjelenik. Könyvelőnek kötelezően könyvelésben ki kell mutatnia. A pénzforgalmi szemléletet biztosítja. Írjuk be a tavalyit és ne felejtsük el a bevételnél is ugyanezt beírni! 7 184 870 ft.
33. Költséghely. Bank költségek: Bankszámlák számlavezetési díja, pénzforgalom utáni kezelési díj.
Bank automatikusan havonta vonja a számláinkról. 2013 az összeg kiegészült még az új tranzakciós díjjal.
2013-ra a 100 800 ft összeg kalkulált, remélem fedezni fogja a tényleges kiadást.
34. Költséghely: Közös költség visszatérítés összege: Fűtés költség előlegből a megtakarítás illetve egyes tulajdonosok túlfizetésének visszatérítése. Részben kalkulált összeg. Tervezzünk be 750 000 Ft. Egyénileg nem kell fizetnünk érte.
35. Költséghely: Hatósági díjak illetékek: Hatósági ellenőrzések (kémények, tűzoltó készülékek) díja,
Közterületi felügyelet szemetes edények környékének állapotáért kiszabott büntetési díja. Fizetési meghagyás ügyvédi díja stb. Kalkulált, estleges összeg. Lehet, hogy elég, lehet,hogy kevés lesz. Nagyobb kiadásnak nincs meg a fedezete. Írjunk be 56 000 Ft és ez lakásonként83 ft jelent
36. Költséghely:Nyomtatvány, irodaszer, fénymásolás. Törvény írja elő, hogy a könyvvizsgáló ellenőrzési megállapítását és az éves közgyűlés dokumentumait írásban meg kell küldeni minden tulajdonosnak.
Számviteli szabályok teszik kötelezővé pénzügyi bizonylatok vezetését. Ilyenek a kiadási-bevételi bizonylatok, pénztárnapló. A fénymásolt anyagokhoz a papír is ide tartozik. Tervezzünk be 67 200 Ft, lakásonként 100 Ft
37. költséghely: Posta költségek: Szerződéses partnerekkel, hatóságokkal folytatott levelezés kiadásai postai számlák alapján. Tulajdonosoknak írt fizetési ajánlott levelek költségét is ide tervezzük. Most egy ajánlott levél díja 755 Ft. 10 000 Ft talán elég lesz, lakásonként ez 15 Ft jelent.
38. Költséghely: Hibaelhárítás. Javítás: Kaputelefonok, szennyvízcsatornák dugulásai stb. tartozik ide.
Tervezzünk be 161 280 Ft ez lakásonként240 Ft jelent.
39. Költséghely: Anyagi jellegű ráfordítások: Meghibásodott eszközök tárgyak cseréje, (pld. égők )
Fénymásoló patronok, zárak, kulcsok stb. 10 800 Ft tervezzünk, egy lakásra 150 Ft jut.
Most töltsük ki a fenntartási alap kiadásainak a táblázatát!
Fenntartási költségek (23-39) 2012 tény 2013 terv Lakás/hó
22 |
Vízórák cseréje |
517 652 |
0 |
0 |
23 |
Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló ) mb. díja |
45 000 |
50 000 |
74 |
24 |
Biztosítás díja( 6) |
362 784 |
372 960 |
555 |
25 |
Könyvelés mb. díja (20) |
152 400 |
152 400 |
227 |
26 |
Közös képviselői mb. díj (5) |
662 040 |
672 000 |
1000 |
10027 |
Házfelügyelő mb díja (12) |
600 000 |
600 000 |
893 |
28 |
Karbantartás-takarítás díja (11) |
470 000 |
482 496 |
718 |
29 |
NAV járulék beszedési számla (16) |
613 020 |
574 560 |
855 |
30 |
Gázvezetékek biztonsági ellenőrzése |
246 126 |
0 |
0 |
31 |
Érintésvédelem,tűz-villámvédelmi felülvizsgálat |
53 513 |
0 |
0 |
32 |
Átvezetett kiadás (9) |
0 |
0 |
0 |
33 |
Bankköltségek (15) |
191 538 |
100 800 |
150 |
34 |
Közös költség visszatérítés (21) |
440 000 |
750 000 |
0 |
35 |
Hatósági díjak, illetékek (13,26,30,31) |
45 750 |
56 000 |
83 |
36 |
Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás |
27 465 |
67 200 |
100 |
37 |
Postaköltség (28) |
14 950 |
10 000 |
15 |
38 |
Hibaelhárítás,javítás (19,27) |
136 835 |
161 280 |
240 |
39 |
Anyagi jellegű ráfordítások ( 26,32,33,34,35) |
101 510 |
100 800 |
150 |
FENNTARTÁSI KÖLTSÉGEK ÖSSZESEN 12 042 605 11 186 143 5 060 Ft
Összefoglalásként kimondhatjuk,hogy 2013 évre 856 462 Ft -al kevesebb fentartási költséget terveztünk be!
Remélem tulajdonostársam .hogy mindennek utána számoltál. Nagyon jól látható, hogy nekem mint közös képviselőnek kicsi a tervezésben a mozgás terem. Szerződésekben vállalt fizetési kötelezettségek kötnek.
Szolgáltatás megrendelésénél, anyag vásárlásnál pedig a számla összege mindent meghatároz.
Talán ennyi elég is a mai napra.
Már csak a fejújítás költségeit kell megterveznünk legközelebb.
Köszönöm, hogy velem számoltatok!
Ha most számszaki hibát vétek, ami előfordulhat, most még korrigálható!
Megéri együtt számolni!
Társasházunk 2012 éves költségvetésének közös tervezése.
III. Ütem : Fejújítási alap kiadásainak tervezése.
Tulajdonostársam már nem sok van hátra a költségek tervezéséből.
Kezdjük talán néhány fogalom tisztázásával.
Felújítási alap képzését régen törvény írta elő. Ma már nem ,de kedvező felújítási kölcsönt csak felújítási alappal rendelkező társasház vehet fel.
Az üzemeltetési és a felújítási alap nem más mint bankszámlákon lévő pénzügyi eszközök.
Üzemeltetési alap pénzügyi eszközei az üzemeltetési számlán és lekötött számlán találhatóak. Erre a számlára fizetjük be havonta a közös költségekhez való hozzájárulásunk előlegét.
Ebben az előlegben a felújítási alapképzésének az összege is benne van. Ezért minden hónap 10-én az üzemeltetési számláról azaz az alapból átutalom a felújítási alapképzésére szánt összeget.
Ez 2013- ban havi 210 000 Ft. Így havonta a fejújítási alapunk ennyi összeggel növekszik. Gazdálkodás szempontjából azonban az a kedvező ha az alapban elhelyezett pénzeszköz a lehető legnagyobb mértékben növekszik azaz kamatozik.
Ezért döntöttünk úgy ,hogy a felújítási alap pénzeszközéből havonta 205 730 Ft a lakáskassza szerződés alapján 8 éven át takarék számlára fizetünk be. Erre az összegre évente kamatot és 30% állami támogatást kapunk 55 –en. Bárdosék ebben nem akartak eddig részt venni. Természetesen most még meg van a lehetőség arra, ha igénylik köthetnek még egyéni szerződést hozzánk hasonlóan. Bizom benne,hogy élnek a lehetöséggel.
Összegezve a felújítási alap pénzeszközei két számlán találhatóak. Felújítási és a takarék (LTP)számláinkon.
A felújítási alap képzéséhez a tulajdonosok hozzájárulását az SzMSz szerint tulajdoni hányad szerint állapítjuk meg. Ez 2013-ra 20,33 Ft. Így 181x 20,33 =3 679 Ft
Most a táblázatba éves kiadásként a 12x 205 730 Ft írjuk be mint kiadást. A tulajdonosok hozzájárulásához
egy átlagot 3674 Ft írjunk.
Persze jól tudjuk,hogy ezek nem igazi kiadások. Egyszerűen a felújítási alapon belül az egyik számlánkról átutaljuk a pénzünket egy kedvezőbb hasznot (növekedést és előnyt) hozó számlára.
Természetesen a pézforgalmi szemlélet érvényesitése miatt itt ez az összeg kiadásként szerepel és majd a másik számlánkon majd a bevételi forrásoknál megfog jelleni!
Töltsük ki az egyszerű táblázatot.
40 |
Felújítási alap képzése (41-43) |
2012 |
2013 |
Lakás/hó |
|
Felújítási számlára utalás |
2 468 760 |
2 468 760 |
3 674 |
41 |
összesen (40) |
2 468 760 |
2 468 760 |
3 674 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Megkaptuk a felújítási alapból havonta kifizetésre azaz saját számlánkra átutalt
„költség” összegét.
Most már a kiadások tervezésének utolsó üteme van hátra .
Legközelebb három táblázatot egyesíteni fogjuk.
Köszönöm, hogy velem számoltál!
Ez már érdekes! Kiadások tervezésének összefoglalója.
Tulajdonostársaim , remélem ,hogy a közös tervezés után most már bárki lehetne közületek közös képviselő. Boldog lennék, ha valaki jelezné, hogy hajlandó lenne átvállalni a teendőket és a felelősséget. Gondolkodjatok rajta!
Társasházunk 2013 évben várható kiadásait megterveztük. A bevételi források megtervezése előtt foglaljuk össze az elméleti ismereteinket:
Gazdálkodásunknak két alapja van, amelyek a tulajdonosok befizetéseiből kerülnek létrehozásra.
Üzemeltetési alap, külön banki számla számmal, ahová fizetjük havonta az előírt hozzájárulásunkat. A hő díj előleget takarék számlán lekötjük.
Felújítási alap, szintén külön banki számlaszámmal, ahová a közös képviselő havonta az üzemeltetési számláról átutalja a költségvetésben betervezett összeget.
Üzemeltetési alapból azaz a banki számláról a közös képviselő a szolgáltatók számláit folyamatosan teljesíti azaz kifizeti. A számlázás időszakokhoz kötöttek, havi, negyedéves, féléves, éves számlákat kapunk. Ez azt jelenti, hogy az üzemeltetési alapba a befizetés havi rendszerességgel történik, a költségek kifizetése viszont a számlákhoz kötött.
Alapelv a gazdálkodásban, üzemeltetési számlán nem lehet kevesebb pénzösszeg mint az igénybe vett szolgáltatás díja. Ezt nevezzük pénzügyi mérlegnek, amely soha nem lehet mínuszos. Nálunk soha nem is volt!
Mivel a költségeket pontosan és szorosan terveztük meg, a pénzügyi mérleg egyensúlyát veszélyezteti az a tulajdonos aki későn vagy netán kevesebbet fizet mint a betervezett előírás.
Érdemes volna most itt felsorolni azokat a tulajdonosokat akik úgy képzelik, hogy előre fogyasztanak és utólag alkudoznak, hogy mit szeretnének fizetni.
Sajnos ilyen magatartású tulajdonos miatt pereskedünk a pénzünkért.
Felújítási alapból, közgyűlési határozat alapján a közös képviselő a felújítási munkák költségeit. Semmi mást. Sajnos akadt két tulajdonostársunk (az egyik csak volt) akik a felújítási számlánkra fizették be a kölcsöntörlesztésüket , majd kérték, hogy (jogalap nélkül) készpénzben fizessem vissza a pénzüket.
Tehát jól látható, hogy a társasház gazdálkodásának az alapjai nem keverhetők össze a kiadásokkal. A kiadásokat megterveztük és kiszámoltuk mennyi legyen az egyes tulajdonosok hozzájárulása azaz a közös költsége. Társasházunk éves tervet készít,amelynek a tervezett kiadásaihoz éves összeggel kell hozzájárulnunk. A havi fizetési lehetőség csak könnyítés a részünkre. Az egyes tulajdonos részére a havi hozzájárulása kiadásnak számit. Ugyan ez a társasháznak bevétel.
Emlékeztek, hogy a gazdálkodási elvek szerint a költségvetés lehet alul vagy felül tervezett illetve megalapozott.
Tervezésnél látható volt, hogy a társasházi költségeink összege nagyobb mint a tulajdonosok részére előírásból származó bevétel. Ez azt jelenti, hogy a tervezett költségvetés alultervezett, évvégén nem fog keletkezni megtakarítás azaz az üzemeltetési alap nem fog bővülni!
Ezért nagyon szigorúan betartott fizetési fegyelemre van szükség.!
Egyéb esetben új közös képviselőt kell keresni és új tervet kell készíteni!
Legközelebb már a bevételekkel foglalkozunk!
Köszönöm az együtt gondolkodást!
Társasházunk 2013 éves költségvetésének közös tervezése.
IV. Ütem :
Kiadások tervezése.
Lássuk hát mit is csináltunk ha egyesítjük a táblázatokat, azaz ha az üzemeltetés, a fenntartás és a fejújítás kiadásait egy táblázatba foglaljuk!
KIADÁSOK |
||||
14 |
Üzemeltetési költségek (15-20) |
2012 |
2013 |
albetétek/hó |
15 |
Költségelosztók elszámolási díja TECHEM (4) |
197 597 |
201 600 |
300 |
16 |
Fűtési alapdíj COTECH (3) |
3 983 787 |
4 319 796 |
6 428 |
17 |
Hőszolgáltatás díja COTECH ( 2,) |
5 709 473 |
6 000 000 |
4 000 |
18 |
Hulladékszállítás ZALADEPO (7) |
1 351 299 |
1 298 784 |
1080 |
19 |
Áramszolgáltatás díja EON (1) |
340 500 |
310 000 |
461 |
20 |
Vízszolgáltatásdíja ZALAVÍZ 14 |
3 172 766 |
3 464 460 |
1 123 |
21 |
Fenntartási költségek (24-39) |
|
|
|
22 |
Vízórák cseréje |
517 652 |
0 |
0 |
23 |
Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló ) mb.díja |
45 000 |
50 000 |
74 |
24 |
Biztosítás díja( 6) |
362 784 |
372 960 |
555 |
25 |
Könyvelés mb.díja (20) |
152 400 |
152 400 |
227 |
26 |
Közös képviselői mb.díj (5) |
662 040 |
672 000 |
1 000 |
27 |
Házfelügyelő mb díja (12) |
600 000 |
600 000 |
893 |
28 |
Karbantartás-takarítás díja (11) |
470 000 |
482 496 |
718 |
29 |
NAV járulék beszedési számla (16) |
613 020 |
574 560 |
855 |
30 |
Gázvezeték biztonsági ellenőrzése |
246 126 |
0 |
0 |
31 |
Érintésvédelem,tűzés villámvédelmi felülvizsgálat |
53 513 |
0 |
0 |
32 |
Átvezetett kiadás (9) |
7 184 870 |
7 184 870 |
0 |
33 |
Bankköltségek (15) |
191 538 |
100 800 |
150 |
34 |
Közös költség visszatérítés (21) |
440 000 |
750 000 |
0 |
35 |
Hatósági díjak, illetékek (13,26,30,31) |
45 750 |
56 000 |
83 |
36 |
Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás (22,23,24,25) |
27 465 |
67 200 |
100 |
37 |
Postaköltség (28) |
14 950 |
10 000 |
15 |
38 |
Hibaelhárítás,javítás (19,27) |
136 835 |
161 280 |
240 |
39 |
Anyagi jellegű ráfordítások ( 26,32,33,34,35) |
101 510 |
100 800 |
150 |
40 |
Felújítási alap képzése (40) |
2 468 760 |
2 468 760 |
3674 |
41 |
Kiadások összesen (14+22+41) |
29 089 760 |
29 398 766 |
21 177 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tehát 2013 évre 29 398 766 Ft kiadást terveztünk be. Ebből 7 184 870 Ft az átvezetést kivonjuk a valós kiadás összege 22 213 896 Ft .
Ebböl kivonjuk a bevétel 3.kth. közös költség 21 883 808 Ft összegét, 330 088 Ft más bevételi forrásokból kell fedeznünk.
Így ha ezt az összeget nézve jól látszik, hogy a költségvetés alultervezettsége.
Azaz nem tervezünk be tartalékot, ezért sérülékeny a pénzfizetési képességünk. Érthető,hogy az alperesek tartozása miért hiányzik?
A kiadásokhoz való tulajdonosi hozzájárulás összegét is ki kell számolnunk egy külön táblázatban a lakás/hó adatai alapján. 21 177 Ft szemét díj előleg nélküli összeg. Egy főre 21 177 +950 = 22 127 Ft
Legközelebb ezt a táblázatot készítjük el!
Ez a legizgalmasabb rész! Bevételi források közös tervezése
I. Ütem
Tulajdonostársam most valami kellemesebb jön. Számba vesszük a pénzügyi eszközeinket és azokat a forrásokat ahonnan biztos bevételünk származhat.
A módszer ugyan az, költséghelyenként tervezünk.
1.Költséghely : Éves nyitó egyenlegek azaz a pénzügyi eszközeink.
Üzemeltetési alap : Üzemeltetési számla 1 223 310 Ft
Lekötött betéti számla 2 253 658 Ft
Pénztári készpénz 307 365 Ft
Felújitásialap: Felújítási bankszámla 58 491 Ft
Lakástakarék Pénztár 4 491 050 Ft
2012.12.31-i záró pénzeszközök összege 8 333 874Ft
Ez képezi a 2013-s év nyitó összegét. Beírhatjuk a táblázatba!
2.Költséghely:OTP LTP 2 468 760 ft Emlékszünk ezt a felújítási alapnál kiadásként beterveztük
3.Költséghely: Közös költség, kalkulált előleg összege: 21 883 808 Ft
Az előzőekben elkészítettük a táblázatot ami közgyűlési határozat lesz. A határozat betartása biztosítja a társasházunk pénzügyi egyensúlyát azaz a fizetési képességét.
Beírhatjuk és reménykedjünk, hogy a fizetési fegyelem megvalósul!
4.Költséghely: Kamat bevételek, bankszámlán lekötött pénz utáni kamat.
5.Költséghely: Állami támogatás
Lakástakarék Pénztári éves befizetés utáni állami 30% támogatás.
Szerződéskötés évfordulóján 2012 augusztusban kerül elszámolásra, általam kalkulált összeg:
Írjuk be a 650 400 Ft!
6. Költséghely: Egyéb bevételek: COTECH Kft-l kötött szerződés alapján a kazánház használatáért és a költségeiért évente az általam benyújtott számla alapján fizet.
Ez 2012 éves elszámolás alapján 2013 januárban 419 976 Ft kifizették.
Ez nekünk tiszta adózott jövedelem,írjuk be !
7.Költséghely: Bérlemények díja: Közös lakás bérlője Hargita és Tsa. Bt.
Adózott éves díj 302 400 ft. Tárolók nem adózott bérleti éves díja 197 600 Ft
Tehát ez a 500 000 Ft összeg a legnagyobb nyereségünk! Írjuk be a táblázatba.!
8.Költséghely: Biztosítási jogvédelem alapján kártérítés 106 870Ft
BEVÉTELEK |
|
|||
|
Költséghely (könyvelés) |
2012 év tény |
Terv 2013 év |
|
1 |
Éves nyitó egyenleg |
4 012 549 |
8 333 874 |
|
2 |
Lakástakarék Pénztári befizetés (2,) |
2 468 760 |
2 468 760 |
|
3 |
Közös költség (kalkulált )előleg |
21 882 295 |
21 883 808 |
|
4 |
Kamat |
180 993 |
100 000 |
|
5 |
Állami támogatás LTP után |
740 628 |
650 400 |
|
6 |
Egyéb bevétel (COTHEC bérlemény költségei) |
695 414 |
419 976 |
|
7 |
Bérbe adott helyiségek bérleti díja |
543 000 |
500 000 |
|
8 |
Biztosítási esemény kártérítése |
15 000 |
106 00 |
|
9 |
Átvezetés bevétele( számlák közti pénzmozgás) |
7 184 870 |
7 184 870 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Bevételek (1-9) összesen(Ft.) |
37 423 509
|
41 647 688 |
|
Végeztünk a bevételi források megtervezésével! Ugye egyszerű volt!?
A két bevétel különbsége = 4 224 179 Ft
Köszönöm a figyelmetek, türelmetek!
|
2013 év költségvetési javaslata! | |||
BEVÉTELEK | ||||
Költséghely (könyvelés) | 2012 év tény | Terv 2013 év | ||
1 | Éves nyitó egyenleg (1) | 4 012 549 Ft | 8 333 874 Ft | |
2 | OTP LTP. (2) | 2 468 760 | 2 468 760 Ft | |
3 | Közös költség (kalkulált)előleg (3) | 21 882 295 Ft | 21 883 808 Ft | |
4 | Kamat (4) | 180 993 Ft | 100 000 Ft | |
5 | Állami támogatás ( LTP után) (5) | 740 628 Ft | 650 400 Ft | |
6 | Egyéb bevétel (Cothec bérlemény költségei) (6) | 395 414 Ft | 419 976 Ft | |
7 | Bérbe adott helyiségek bérleti díja ( 7) | 543 000 Ft | 500 000 Ft | |
8 | Biztósitási esemény kártéritése (jogvédelem)(8) | 15 000 Ft | 106 000 Ft | |
9 | Átvezetés bevétele (számlák közti mozgás (9) | 7 184 870 Ft | 7 184 870 Ft | |
10 | Bevételek (1-10) összesen(Ft.) | 37 423 509 Ft | 41 647 688 Ft | |
KIADÁSOK év költségvetési javaslata | ||||
14 | Üzemeltetési költségek (15-20) | albetétek/hó | ||
15 | Költségelosztók elszámolási díja TECHEM (4) | 197 597 Ft | 201 600 Ft | 300 Ft |
16 | Fűtési alapdíj COTECH (3) | 3 983 787 Ft | 4 319 796 Ft | 6 428 Ft |
17 | Hőszolgáltatás díja COTECH ( 2,) | 5 709 473 Ft | 6 000 000 Ft | 4 000 Ft |
18 | Hulladékszállitás ZALADEPO (8) | 1 351 299 Ft | 1 298 784 Ft | 130 Ft |
19 | Áramszolgáltatás díja EON (1) | 340 500 Ft | 310 000 Ft | 461 Ft |
20 | Vizszolgáltatásdíja ZALAVÍZ (13) | 3 172 766 Ft | 3 464 460 Ft | 1 123 Ft |
21 | Fentartási költségek (22-39) | |||
22 | Vízórák cseréje (19) | 517 652 Ft | - Ft | - Ft |
23 | Gazdasági ellenőr (könyvvizsgáló )mb.díja (21) | 45 000 Ft | 50 000 Ft | 74 Ft |
24 | Biztósitás díja( 7) | 362 784 Ft | 372 960 Ft | 555 Ft |
25 | Könyvelés mb.díja (6) | 152 400 Ft | 152 400 Ft | 227 Ft |
26 | Közös képviselöi mb.díj (5) | 662 040 Ft | 672 000 Ft | 1 000 Ft |
27 | Házfelügyelö mb díja (11) | 600 000 Ft | 600 000 Ft | 893 Ft |
28 | Karbantartás-takaritás díja (11) | 470 000 Ft | 482 496 Ft | 718 Ft |
29 | NAV (SZJA,Eü,Nyd,szoch.) beszedési számla (15-18) | 613 020 | 574 560 Ft | 855 Ft |
30 | Gázvezetékek biztonsági ell-e. (12) | 246126 | - Ft | - Ft |
31 | Érintésvédelmi,tűz-villámvédelmi felülvizsgálat (12) | 53 513 | - Ft | - Ft |
32 | Átvezetett kiadás (32) | 7 184 870 | 7 184 870 Ft | - Ft |
33 | Bankköltségek (14) | 191 538 | 100 800 Ft | 150 Ft |
34 | Közösköltség visszatérités (22) | 440 000 | 750 000 Ft | - Ft |
35 | Hatósági díjak, illetékek (12,), | 45 750 | 56 000 Ft | 83 Ft |
36 | Nyomtatvány,irodaszer,fénymásolás (23,) | 27 465 | 67 200 Ft | 100 Ft |
37 | Postaköltség (24) | 14 950 | 10 000 Ft | 15 Ft |
38 | Hibaelháritás,javítás (19,), | 136835 | 161 280 Ft | 240 Ft |
39 | Anyagi jellegü ráforditások (20), | 101 510 | 100 800 Ft | 150 Ft |
40 | Felújitási alap képzése (9) | 2 468 760 Ft | 2 468 760 Ft | 3 674 Ft |
41 | ||||
41 | Kiadások összesen (14+41) | 29 089 635 Ft | 29 398 766 Ft | 21 177 Ft |
Bevételek összesen (2013 év) | 41 647 688 Ft | |||
Kiadások összesen (2013 év) | 29 398 766 Ft | |||
Év végi tervezett záróegyenleg (bevétel-kiadás) | 12 248 922 Ft | |||
2013.évi egyenlegek | Nyitó(tény) | Záró(terv) | ||
Betétszámla (tartos lekötés) | 2 253 658 Ft | 1 792 000 Ft | ||
Pénztár | 307 365 Ft | 100 000 Ft | ||
Üzemeltetési számla | 1 223 310 Ft | 1 300 000 Ft | ||
Felújitási számla | 58 491 Ft | 105 000 Ft | ||
Lakáskassza | 4 491 050 Ft | 7 700 438 Ft | ||
Összesen: | 8 333 874 Ft | 10 997 438 Ft | ||
PÉNZÜGYI EREDMÉNY (2013 évI) | (Záró-Nyitó) | 2 663 564 |
Tulajdonosok által fizetendő közösköltség hozzájárulás összegéröl kimutatás. | ||||||||
a 2/2013.05….közgyűlési határozat alapján | ||||||||
tulajdonos | 2013 évi | 2013 évi | tulajdonos | 2013 évi | 2013 | |||
fizetési előírás | havi előleg | fizetési előírás | havi elöleg | |||||
d1 | 384000 | 32000 | b1 | 420000 | 35000 | |||
d2 | 480000 | 40000 | b2 | 372000 | 31000 | |||
d3 | 312 000 | 26000 | b3 | 414 000 | ||||
d4 | 396000 | 33000 | b4 | 360000 | 30000 | |||
d5 | 300000 | 25000 | b5 | 372 000 | 31000 | |||
d6 | 360000 | 30000 | b6 | 312000 | 26000 | |||
d7 | 459600 | 38300 | b7 | 372000 | 31000 | |||
d8 | 402000 | 33500 | b8 | 300000 | 25000 | |||
d9 | 420000 | 35000 | b9 | 372000 | ||||
d10 | 348000 | 29000 | b10 | 360000 | 30000 | |||
d11 | 265800 | 22150 | b11 | 516000 | 43000 | |||
d12 | 408000 | 34000 | b12 | 300000 | 25000 | |||
d13 | 372000 | 31000 | b13 | 420 000 | 35000 * | |||
d14 | 456000 | 38000 | b14 | 336000 | 28000 | |||
c1 | 336000 | 28000 | a1 | 402000 | 33500 | |||
c2 | 330000 | 27500 | a2 | 372000 | 31000 | |||
c3 | 483000 | 40250 | a3 | 420000 | 35000 | |||
c4 | 360000 | 30000 | a4 | 372000 | 31000 | |||
c5 | 408000 | 34000 | a5 | 372000 | 31000 | |||
c6 | 420000 | 35000 | a6 | 420000 | 35000 | |||
c7 | 360000 | 30000 | a7 | 444000 | 37000 | |||
c8 | 360000 | 30000 | a8 | 372000 | 31000 | |||
c9 | 468000 | 39000 | a9 | 300000 | 25000 | |||
c10 | 384000 | 32000 | a10 | 360000 | 30000 | |||
c11 | 384000 | 32000 | a11 | 396000 | 33000 | |||
c12 | 384000 | 32000 | a12 | 336000 | 28000 | |||
c13 | 432000 | 36000 | a13 | 342 000 | 33 000 | |||
c14 | 468000 | 39000 | a14 | 288000 | 24000 | |||
2013 éves közgyűlés határozatával előírt fizetési kötelezettség. | ||||||||